Populariteit vakantieland Nederland neemt toe

Populariteit vakantieland Nederland neemt toe

De populariteit van Nederland als vakantieland is de afgelopen twee weken toegenomen, vooral bij buurlanden en het Verenigd Koninkrijk.

Dat meldt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), dat de invloed van de coronacrisis meet op het reisgedrag van toeristen en de populariteit van vakantieland Nederland.

Per land zijn duizend mensen ondervraagd. Duitsers, Belgen en Britten zijn ook vaker van plan in eigen land vakantie te vieren.

‘We merken dat toeristen nog steeds terughoudend zijn in hun reisgedrag en in de vakantie liever dichtbij huis blijven’, vertelt Jos Vranken, algemeen directeur van NBTC.

Vakantieplannen niet anders door versoepelingen

Ruim 60 procent van de ondervraagden heeft vakantieplannen dit jaar, hetzelfde als bij de vorige meting twee weken geleden. ‘Het aantal vakantieplannen is dus niet gewijzigd sinds de versoepelingen in de meeste landen en het openstellen van grenzen.’

‘Een vakantie in eigen land of naar een buurland als Nederland wordt mogelijk als een veilige keuze gezien’, aldus Vranken.

Twee op de vijf Nederlanders geeft nog steeds de voorkeur aan een vakantie in eigen land. Daarnaast geeft ruim 70 procent van de Nederlanders aan tijdens de vakantie drukke toeristische plekken te willen mijden.

Vakantieland Nederland

Om Nederlanders te stimuleren in eigen land op vakantie te gaan is door partijen in het toerisme een speciale campagne opgezet: 'Welkom terug in Nederland.'

Welkom terug in Nederland is een initiatief van zelfstandige marketing- en communicatieprofessionals actief in de toerisme- en recreatiebranche, is bedoeld ter ondersteuning van de ondernemers in deze branche die zo hard zijn getroffen door de coronacrisis. Allen werken belangeloos mee aan de campagne, waaronder ook bekende reisbloggers en influencers.

Ook ondernemers worden nadrukkelijk uitgenodigd bij te dragen aan de campagne. Op de site is een speciale toolkit te downloaden met onder meer logo’s en andere promotiemiddelen.