Horeca in 2021: wat zijn de verwachtingen?

Het einde is in zicht. Voor de horeca was 2020 een jaar waar niemand lang op terug wil kijken. Daarom kijken we naar de toekomst: 2021 lijkt er - met een vaccin op komst - een stuk zonniger uit te gaan zien.

Toch zal 2020 niet helemaal uit de horecabeleving verdwijnen. COVID-19 heeft naast een aantal tijdelijke trends ook een paar blijvende veranderingen teweeggebracht in het horecalandschap. Wat zijn deze veranderingen en hoe hangen deze samen met de trends voor het komende jaar?

We zetten drie voorspellingen voor 2021 onder elkaar.

1. Technologie als accelerator

Het afgelopen crisisjaar en de bijkomende verplichte afstand zorgde voor een stijgende vraag naar digitale oplossingen. En zoals het een goed-functionerende markt betaamt werd er in die vraag voorzien: nog nooit zagen we zoveel ontwikkelingen op het gebied van het contactloos en ‘op afstand’ uitvoeren van standaard horecataken, zoals afrekenen of het overhandigen van een menu. Hoewel een deel van deze ontwikkelingen hoogstwaarschijnlijk zullen worden teruggedraaid zodra het schudden van handen weer is toegestaan, is de kans aanzienlijk dat een deel ook blijft hangen.

De rol van de bediening krijgt een andere invulling”

Een goed voorbeeld hiervan is de ondertussen welbekende QR-code op tafel waarmee je door middel van je telefoon direct het menu kunt bekijken, de gewenste items kunt bestellen en deze direct af kunt rekenen. Hoewel het persoonlijke contact een belangrijk onderdeel blijft van de horeca-ervaring, blijkt dat wat het de praktische processen betreft men nu liever snel, hygiënisch en veilig opereert. Niet alleen verandert dit het belang van voorraadbeheer (de keuken kan nu niet langer meer met de bediening overleggen wat er op voorraad is), maar ook de rol van de bediening krijgt een andere invulling. Deze zal nog meer op de gast zelf gericht zijn, minder op de acties om de gast heen.

Een bijkomend voordeel van deze digitalisering is dat door hierin te investeren je als ondernemer een beter inzicht krijgt in wat er gaande is in je onderneming, wat goed functioneert, maar ook waar je vooralsnog omzet laat liggen. Deze kennis zal na een zwaar 2020 geen overbodige luxe zijn.

2. Horeca meets retail

Waar het omgekeerde al langer het geval was (we kunnen allemaal wel een voorbeeld noemen van een winkel met koffiebar), heeft de horeca in het afgelopen jaar ook de retail deels geadopteerd.

Het plotselinge wegvallen van hun primaire inkomsten in combinatie met de kennis dat veel buurtbewoners hun lokale horeca willen ondersteunen in deze moeilijke tijden, zorgde ervoor dat veel horeca-ondernemers zich durfden te wagen aan retail. Van de creatie van merchandise tot de verkoop van populaire ingrediënten uit het menu – alles kwam voorbij.

In 2021 zal deze ontwikkeling zich deels doorzetten. Het is nog verre van duidelijk wanneer de horeca weer terug mag naar het ‘oude normaal’, en tot die tijd is (online) retail een efficiënte manier om zowel naamsbekendheid te behouden als een extra zakcentje te verdienen.

3. Signed, sealed, delivery

Als er één trend is die optimaal heeft geprofiteerd van ‘het rampjaar’ 2020, dan is het maaltijdbezorging. Het was al een sterk groeiend marktsegment, maar heeft met behulp van COVID-19 definitief een significante hap uit de markt weten te nemen.

Het grootste verschil tussen pre-2020 en post-2020 is dat maaltijdbezorging niet langer alleen lijkt weggelegd voor pizza en sushi. Goede restaurants, in sommige gevallen zelfs sterrenrestaurants, hebben in het afgelopen jaar delivery geïmplementeerd voor hun onderneming. Ook hier is de reden het wegvallen van hun primaire inkomstenbron. Ook hier lijkt het meer dan alleen een tijdelijke trend te zijn.

Als er één trend is die optimaal heeft geprofiteerd van ‘het rampjaar’ 2020, dan is het maaltijdbezorging”

In zekere zin vinden in de horeca vergelijkbare ontwikkelingen plaats als in de retailsector. Klanten – of gasten in dit geval – zijn steeds meer op zoek naar gemak. In retail vertaalt deze zoektocht zich naar online en omnichannel ondernemen. In de horeca lijken maaltijdbezorging en afhalen deze rol op zich te nemen. Hoewel fine dining na deze pandemie waarschijnlijk weer terug zal keren naar de normale gang van zaken, heeft de populariteit en het gemak van afhalen en maaltijdbezorging voor veel ondernemers de ogen geopend.

De verwachting is dat 2021 grotendeels bepaald zal worden door de impact van 2020. De ‘trends’ voor komend jaar zijn dan ook een stuk ingrijpender dan in voorgaande jaren. Met nog geen concreet uitzicht op versoepeling van de maatregelen en slechts een sprankje hoop op een terugkeer naar ‘het oude normaal’, ligt de focus primair op technologische optimalisatie en het uitbreiden van je inkomstenbronnen.
Zie bovenstaande trends dan ook niet als eendagsvliegen. Het zijn middelen die je kunnen helpen om sterker uit deze crisis te komen. Op naar een uitdagend, maar optimistisch 2021!

Dit artikel is gesponsord door Lightspeed.