Acht cafetaria’s op Urk en één in Tollebeek hebben aan het begin van de horecasluiting gezamenlijk een advertentie in de krant geplaatst gericht aan de consument. Het gaat om Snack-Plaza, Snack Drive, Kwalitaria de Bolder, Snackcorner Mollum, AnyTyme De Jachthut (in Tollebeek), Cafetaria H. en M. Meun, Maxima Snack, AnyTyme De Kombuis en de cafetaria in sporthal De Vlechttuinen.
Duidelijkheid voor de cafetariabezoeker
Initiatiefnemer is Meindert Kramer van Kwalitaria de Bolder. Het doel: duidelijkheid voor de cafetariabezoeker tijdens de coronacrisis. In de advertentie staan de openingstijden en wie alleen een afhaalfunctie heeft, wie louter bezorgt en welke zaken beide doen.
De advertentie geeft ook nog eens de richtlijnen duidelijk weer zodat consumenten weten dat iedere cafetaria deze volgt: kom bij voorkeur alleen, houd minstens 1,5 meter afstand, een maximaal aantal mensen binnen, niet ter plekke opeten en zo veel mogelijk pinnen.
Vriendschappelijke houding
‘Wij zijn daags na de lock down met elkaar om tafel gegaan om te overleggen’, zegt Meindert Kramer. Toen was er veel onduidelijkheid. We hebben afgesproken dat we qua maatregelen één lijn trekken in alle zaken. Dat zorgt voor duidelijkheid bij de klant. We deden dit nog voordat andere winkels, zoals supermarkten, met maatregelen kwamen. De vriendschappelijke houding naar elkaar toe is best bijzonder met zo’n hoge cafetariadichtheid. Iedereen zit erbij.’
‘Slimmer om dit samen aan te pakken’
Albert de Boer van Snack-Plaza Willem de Boer: ‘Er was zeker in het begin veel onduidelijkheid over de horecasluiting en de regels. Wat mag wel, wat mag niet? Er moesten dingen besloten worden. Dat kun je alleen doen, maar het is slimmer om dat samen aan te pakken. We hebben eerst met de gemeente gesproken en gevraagd wat precies de regels zijn. Daarbij hebben we aangegeven dat wij als cafetaria’s ons daaraan zullen houden.’
De openingstijden variëren, maar de ondernemers hebben wel afgesproken dat ze allemaal om 22.00 uur de deuren sluiten. ‘Na die tijd is er toch geen traffic meer’, aldus De Boer.

Albert de Boer (l.) met assistent-bedrijfsleiders Jan-Hendrik Broos en Gerwin Wezelman. Beeld: Ton Kastermans Fotografie
‘Deze tijd vraagt erom’
Hoewel de ondernemers elkaar kennen en goed met elkaar omgaan, is deze vorm van samenwerking nieuw. ‘Iedereen doet normaal zijn eigen ding. Maar deze tijd vraagt om meer samenwerking. Bijvoorbeeld met adverteren: dat kun je beter samen in één keer doen en de kosten delen.’
Overhalen om te gaan bezorgen
De ondernemers geven elkaar ook een duwtje in de rug als dat nodig is, vertelt De Boer. ‘Een aantal bezorgden nog niet en zijn dat nu wel gaan doen. Eén ondernemer wilde zijn zaak eigenlijk helemaal sluiten want hij zag er geen heil in. Toen hebben we tegen hem gezegd: ‘Waarom niet bezorgen? Dit is een kans om je klant te bedienen. En ja, hij heeft geluisterd.’
Samen snacks uitgedeeld
Ook hebben de cafetaria’s samen alle verzorgingsinstellingen van Urk, waar mensen in gedwongen quarantaine zitten, onlangs voorzien van een gratis snack (negen instellingen en een paar honderd snacks). Kramer: ‘Om ze een hart onder de riem te steken. Ook daarbij communiceren we dat het een gezamenlijke actie is.