Cafetaria de Pieper bouwt 'curlingbaan' voor afhaalbestellingen

Cafetaria de Pieper bouwt 'curlingbaan' voor afhaalbestellingen
Een voorbeeld van creatief ondernemen in coronatijd: cafetaria de Pieper in Helvoirt heeft een soort curlingbaan gebouwd waar bestellingen overheen gaan om de afstand tussen medewerkers en klanten te borgen.

Cafetariahouders verzinnen de meeste creatieve oplossingen om gasten tijdens de coronacrisis toch van friet, snacks en ijs te kunnen voorzien. Zo ook Cafetaria de Pieper, die een soort curlingbaan heeft gebouwd waar bestellingen overheen gaan. Of is het meer een sjoelbak?

Net zoals in veel cafetaria’s hangt sinds de horecasluiting plexiglas boven de balie van Cafetaria de Pieper in het Brabantse Helvoirt. Na een week besloot eigenaar René Jacobse echter dat het systeem van afhalen bij de cafetaria anders moest.

Werkwijze moest anders

‘In de eerste week hebben we de bestellingen buiten gebracht, want er mag maar één klant tegelijk in de zaak’, zegt ondernemer René Jacobse, die cafetaria sinds 2007 runt met zijn vrouw Marieke. ‘Maar daar stonden de mensen hutjemutje bij op elkaar en kwamen medewerkers te dichtbij. En ik had iemand extra nodig om alles te coördineren. Dat was niet handig werken, dus hebben we nagedacht hoe het anders kon.’

Speciale schuifstok

Uiteindelijk bedachten de ondernemers de schuifbaan, waarna Jacobse een ochtendje de schuur in dook om het gevaarte te bouwen. Het blok staats voor op de balie en is net zo hoog. Hij heeft de speciale schuifstok, waarmee medewerkers de bestelling over de baan duwen, zelf gemaakt. Op deze manier is er altijd voldoende afstand tussen medewerkers en klanten en kruisen ze elkaar nooit. De schuifbaan wordt gewaardeerd, zegt Jacobse. ‘Mensen moeten erom lachen, maar vinden het ook gewoon goed idee. Ze vinden het er goed uitzien.’

Cafetaria de Pieper

Video met uitleg

Marieke Jacobse plaatste een leuke video op Facebook waarin ze laat zien hoe de baan werkt. Ze noemt het een curlingbaan, hoewel het ook wel iets wegheeft van een sjoelbak.

Speaker en microfoon

Daarnaast staat er nu een speaker buiten en hebben de medewerkers binnen een microfoon waarmee ze de bestelling op naam of nummer omroepen. ‘En buiten staan de mensen nu ook niet meer dicht op elkaar. Sommigen wachten zelfs aan de overkant van de straat.’ Mensen kunnen maar een paar meter de zaak in lopen, tot aan de schuifbaan. De rest is afgezet met rood-wit lint.

Cafetaria de Pieper

Geen animo voor bezorgen

Sinds de horecasluiting die 15 maart inging, haalt Cafetaria de Pieper alleen nog omzet binnen met afhaalbestellingen. Aan bezorgen doen de ondernemers niet. ‘Daar zijn we die eerste week wel mee begonnen. Maar er was weinig animo, en we waren aan het bezorgen bij mensen die in de straat wonen. Dat zet dus geen zoden aan de dijk.’ In het restaurant is normaal plaats voor 42 mensen, op het terras nog eens 20.

Cafetaria de Pieper

Positief over de toekomst

Al met al missen de ondernemers zo’n 40 procent van de omzet. ‘In maart misten we nog meer, dus het gaat een stukje beter. Dat komt mede door het goede weer.’ Jacobse is in ieder geval positief over de voortgang van het bedrijf. ‘Wij overleven dit wel, we houden dit zeker nog wel een paar maanden vol.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.