‘We merkten het eerste weekend al dat het lastig is om de 1,5 meter tussen medewerkers te bewaren’, zegt Ron de Boer, die samen met zijn vrouw Marjanne sinds mei 2016 Lunchroom-Friethuys Bij de Boer in Heemskerk runt. ‘Voor klanten hadden we het goed geregeld, maar wij stonden te dicht op elkaar. Dat kan niet, vonden we. We hebben ’s avonds een bericht geplaatst met de mededeling dat we een paar dagen dicht gingen om het te regelen.’
Plexiglas bij de bakwand
Vrijdag 27 maart opende Bij de Boer weer voor afhaal, met plexiglas tussen de stations van de bakwand. ‘We hebben lopen puzzelen maar die 1,5 meter is bij ons niet helemaal haalbaar. Uiteindelijk hebben we plexiglas opgehangen tussen de medewerkers aan de bakwand.’
Iedereen blijft op z’n plek
Het plexiglas scheidt de drie stations van de bakwand. Daardoor staat er altijd één persoon op friet, één op snacks en één aan de bakplaat. Deze medewerkers blijven gedurende hun shift op hun plek staan. ‘Tenzij iemand naar het toilet moet. Dan stapt degene ernaast aan de kant zodat er ruimte ontstaat. En op snacks kan het soms druk worden. In dat geval gaan mijn vrouw en ik er met z’n tweeën staan. Dat mag, omdat we uit één huishouden komen.’
Bevoorrading over de toonbank
Degene in de afwas zorgt voor de bevoorrading tijdens de spits. Dat gebeurt via het restaurant, over de toonbank. Daar staat ook de orderverzamelaar, die op dat moment even weg stapt. De zaak is verder leeg; klanten wachten buiten op hun bestelling. De orderverzamelaar zet de bestelling op een tafel die in de deuropening staat, waar ook weer plexiglas boven hangt. Normaal staan er binnen acht tafels, en buiten nog eens zes.
De ondernemer heeft werkschema’s gemaakt. ‘Iedereen wordt op een station ingeroosterd. Aan het eind van de avond deelt degene in de keuken drie sopjes uit zodat iedereen zijn of haar station kan schoonmaken. Daarna gaan ze één voor één naar huis.’
Nog meer aanpassingen
Het eerste weekend met de nieuwe werkwijze verliep goed. ‘Vrijdag was het echt even wennen, maar zaterdag verliep boven verwachting soepel.’ Wel wil De Boer nog een paar aanpassingen maken. ‘Ik wil de platen iets verder van de bakwand hangen, want nu kun je er nog te makkelijk omheen lopen. En ik wil nog een scherm boven de toonbank hangen, tussen de medewerkers aan de bakwand en de orderverzamelaar. En omdat het deze week kouder wordt, wil ik kijken of we steeds een paar klanten binnen kunnen laten wachten.’
Bezorgen is tijdelijk
Bezorgen gebeurt op beperkte schaal. ‘Want dat is nieuw voor ons. We zijn daar twee weken terug mee begonnen omdat we dachten dat we ook voor afhaal gesloten moesten blijven. Toen bleek dat we wel open mochten voor afhaal, zijn we ook met bezorgen doorgegaan. We doen dat via de NTF-app. We hebben twee e-bikes, eentje van mijn vrouw en één van mijn schoonzus. We doen ongeveer zes tot tien bestellingen per uur, meer niet. Het loopt best goed, maar bezorgen is echt tijdelijk want normaal gesproken hebben we daar de ruimte niet voor.’