Wedstrijdsmaak van De Gouden IJsspatel 2021 bekend

Wedstrijdsmaak van De Gouden IJsspatel 2021 bekend
Huupkens IJssalons. Beeld: Bert Jansen Fotopersburo

De organisatie van de IJs-vakwedstrijden heeft de wedstrijdsmaak voor De Gouden IJsspatel 2021 bekendgemaakt. Het gaat volgens de voorzitter om een 'enorm moeilijke smaak'.

De smaak van De Gouden IJsspatel 2021 is stracciatella. Dat heeft de wedstrijdcommissie bekendgemaakt tijdens IJs-vak in de Evenementenhal Gorinchem. Sorbetijs en roomijs wisselen elkaar ieder jaar af. Dit jaar was kersensorbetijs de wedstrijdsmaak, en volgend jaar roomijs dus aan de beurt. ‘Stracciatella ligt overal in de vitrine, maar het is een enorm moeilijke smaak’, zegt Theo Clevers, voorzitter van de IJs-vakwedstrijden. ‘Het mooie aan deze smaak is dat je de basis goed proeft.’

De Gouden IJsspatel 2021

Veel discussie over stracciatella

De grootte van de stukjes chocolade is vooral de uitdaging, zegt Clevers. ‘Stracciatella is het ijsje waar het meest over wordt gediscussieerd. De één houdt van flinke stukken chocolade door het ijs; een ander ziet het liever subtiel door het ijs gedraaid.’

Timing is belangrijk

Ook hangt de bereiding van het ijs volgens Clevers erg af van de soort ijsmachine. ‘Werk je met een verticale machine, dan kun je de chocolade in vloeibare staat toevoegen aan de mix. Ook dan rijst de vraag: wat is het perfecte moment om de chocolade op de ijsmix te schenken? Hoe langer je wacht, hoe meer de chocolade stolt en hoe groter de stukken door het ijs.’ De wedstrijddata, -reglementen en overige informatie voor de IJs-vakwedstrijden van 2021 worden later dit jaar bekendgemaakt op de website van het Ambachtelijk IJscentrum.

Over de IJs-vakwedstrijden

De organisatie van de IJs-vakwedstrijden (De Gouden IJsspatel, De Gouden IJscreatie, IJssalon van het Jaar), is in handen van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum, de belangenbehartiger van ambachtelijke ijsbereiders in Nederland. Met deze wedstrijden tonen ijsbereiders hun vakmanschap en kunnen ze zich aan elkaar meten, maar creëren ze ook aandacht voor ambachtelijk bereid ijs bij de consument.