Bij Hotel V Oosterpark komen kenmerken van V en Conscious samen

Bij Hotel V Oosterpark komen kenmerken van V en Conscious samen
Sjaak Espinosa, general manager van Hotel V Oosterpark.

Het allernieuwste V hotel en de eerste na overname door de Conscious group is eentje die alle kenmerken van de V-familie voldoet en tegelijk ook nog eens een van de duurzaamste hotels van de groep is.

Misset Horeca sprak met Sjaak Espinosa, general manager van Hotel V Oosterpark en zoon van de oprichters van Hotel V, over het ‘V-gevoel’ in het nieuwe hotel.

We ontmoeten Sjaak Espinosa bij de kleine counter met espressomachine vlakbij binnenkomst. ‘We proberen het inchecken zo relaxed mogelijk te doen’, vertelt hij. ‘Gasten kunnen dat in hun eigen taal zelf doen of met een beetje hulp van de staf. Terwijl ze tegelijk een kopje koffie of een glaasje bubbels kunnen krijgen. In plaats van een receptie proberen we een beetje koffiebar gevoel geven.’

Om dat voor elkaar te krijgen heeft het team ingegrepen in het oorspronkelijk plan waar een receptie was bedacht direct bij de hoofdingang. ‘De receptie van het hotel zit nu bij de hoofdingang, maar het oorspronkelijke plan was om deze achterin het pand te plaatsen. Dat vonden wij niet logisch omdat de gasten dan moesten zoeken naar de receptie. Wij vinden het belangrijk dat gasten direct bij binnenkomst worden gezien en ontvangen.’

Geloof in het park

Architect Wiel Arets heeft de transformatie van Hotel NH De Tropen naar het vierde Hotel V in Amsterdam gedaan. ‘Met dit nieuwe V-hotel binnen de groep laten de aandeelhouders zien dat ze geloven in het merk’, stelt Espinosa. ‘Het hotel heeft in totaal 88 kamers dat zijn er 8 per etage. We zijn vrij laat bij het proces betrokken, er werd uiteindelijk pas in april getekend. Dus hebben we in een sneltreinvaart het project gedaan. Het helpt natuurlijk dat we al eerder verbouwingen van hotels hebben gedaan. Onze familie heeft zich bemoeid met de routing, de signing en het design. Waarbij we specifieke V-elementen als authenticiteit, openheid, inclusive en veel groen hebben laten terug komen.’

Geen eigen horeca maar partner

Het grote verschil met de andere V Hotels is dat de horeca hier is uitbesteed. ‘Hier werken we samen met de horecagroep The Good, The Bad and the Ugly (GBU) die de horeca van ontbijt tot cocktails in de late avond uit handen nemen. Het is de eerste keer dat we samenwerken. Maar het voelt goed. We hebben een beetje dezelfde bloedgroep, zij doen in Amsterdam o.a Bar Rouge en Supper. Bovendien komen ze uit Amsterdam-Oost en vinden het heel leuk om een project in hun eigen stadsdeel te doen.’

Duister plekje park wordt licht hotel

Espinosa denkt dat V Oosterpark een waardevolle aanvulling is zowel voor de hotelmarkt als voor Amsterdam Oost. ‘Dit plekje, naast de ingang van het Oosterpark, gaf toch altijd een beetje duister gevoel. We hopen met de komst van het hotel ook de veiligheid van dit deel van het park te upgraden. De eerste reacties van de buurt zijn al positief. Bovendien probeert GBU zoveel mogelijk lokale ondernemers bij het hotel te betrekken. Van Olaf Brood uit de Dapperstraat tot Pieksman voor de wijn en Stooker Specialty Coffee hier iets verderop die de koffie voor het hele hotel levert.’

Het ‘V-gevoel’

Het zichtbare V-gevoel zit volgens Espinosa in het hele hotel. ‘Het start al bij de openheid van het restaurant tot de zeer toegankelijke koffiebar tegen het park aan. Maar ook natuurlijke design van de kamers is echt V. Beetje ruw en minimalistisch maar tegelijk ook comfortabel. Geen kunst aan de muren maar het grootse uitzicht vanuit de kamers over het groen van het park en Oost staat centraal. We gaan in de kamers alleen nog een vloerkleed en wandtapijt toevoegen.’

Deze zomer cocktailbar haast in het park

Het restaurant en de koffiebar zijn inmiddels operationeel. Aan de cocktailbar op de eerste etage wordt nog gewerkt. ‘Hier zit je bijkans in het park’, vertelt Espinosa. ‘Een hele mooie ruimte voor gasten maar ook voor eigen events in samenwerking met Orchid House zoals bijvoorbeeld bij ADE van volgend jaar waar we dan weer hotelkamers aan kunnen linken.’

Espinosa is tevreden met hoe de zaken nu lopen. ‘Ik doe deze locatie samen met mijn zusje, daarvoor hebben we samen een andere locatie gerund. We blijven een Amsterdams familiebedrijf met oog voor detail, een relaxte instelling en tegelijk maximale hospitality. Voor ons zijn onze gasten en ons personeel het allerbelangrijkst.’ Ook is hij tevreden met de eerste resultaten. ‘We hadden een korting voor de eerste maand. Waar veel gebruik van is gemaakt en tegelijk lopen de actuele boekingen ook lekker.’

Bekijk deze collectie

Conceptontwikkeling

Bij het starten, restylen of renoveren van een horecabedrijf heb je vaak wel een idee hoe het uiteindelijk moet worden. Maar hoe begin je? Hoe ontwikkel je een succesvol concept en waar moet je op letten bij de inrichting? In deze collectie tips en inspiratie voor ondernemers. Ook delen horecaondernemers hun ervaringen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.