Vereniging van maaltijdbezorgers wil keurmerk en trainingsapp

Vereniging van maaltijdbezorgers wil keurmerk en trainingsapp
Foto: Studio38C

De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers pleit voor een keurmerk voor bezorgrestaurants. De vereniging is daarover in gesprek met Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Rotterdam.

De Inspectie SZW dringt er bij het kabinet op aan om een verbod in te voeren op maaltijdbezorgers onder de 16 jaar. Volgens de Inspectie is het werk voor jongeren van 15 niet veilig, omdat ze te laat, te lang en onder grote tijdsdruk werken. Jongeren onder de 16 mogen in de weken dat ze naar school gaan niet na 19.00 uur, niet langer dan twee uur per dag en niet meer dan twaalf uur per week werken. De Inspectie heeft echter ‘veel overtredingen’ geconstateerd door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben.

‘De Inspectie heeft dingen geconstateerd die niet door de beugel kunnen’, zegt Martijn Jansen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. ‘De wet moet door iedereen worden nageleefd en misstanden moeten worden aangepakt.’

‘Jongeren willen werken’

Jansen ziet een verbod op maaltijdbezorgers onder de 16 niet zitten. ‘Er wordt nu gefocust op een bepaalde groep. Krantenbezorgers nemen ook deel aan het verkeer, het is toch lastig om daar onderscheid in te maken. En je hebt te maken met jongeren die gewoon willen werken, dat moet je ook beseffen. Ze willen meer uren maken, ze willen sparen of op vakantie. Als dat bij het ene bedrijf niet kan, gaan ze naar een ander bedrijf dat het niet zo nauw neemt met de regels.’

Keurmerk voor bezorgrestaurants

De vereniging is al een tijdje in gesprek met Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Rotterdam, onder meer over een keurmerk voor bezorgrestaurants. Daarbij gaat het onder meer over deugdelijke vervoersmiddelen, training, onderhoud en verzekeringen. ‘De gesprekken lopen, maar er is nog niets concreet. In eerste instantie gaat het om de ketens die bij ons aangesloten zijn, maar uiteindelijk moet de hele branche dat keurmerk kunnen bemachtigen.’

Trainingsapp voor maaltijdbezorgers

Ook is de vereniging bezig met een trainingsapp voor maaltijdbezorgers. ‘We hebben met Veilig Verkeer Nederland een test gedaan met trainingen op locatie, maar het verloop is hoog en je kunt niet iedere keer al die vestigingen langs. Digitaal is veel effectiever.

‘Tijdswinst behaal je niet op de weg’

Jansen baalt van de berichten over de tijdsdruk die maaltijdbezorger zouden ervaren, waardoor ze zich niet aan de verkeersregels houden. ‘Ze blijven maar terugkomen op die tijdsdruk, dat vind ik heel vervelend. Tijdswinst behaal je niet op de weg, maar in de keuken. Bij ons is er geen sprake van tijdsdruk op de weg. Dat moet je ook niet willen.’

Tien ketens aangesloten bij verenging

De Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers (NLVVM) is een initiatief van Domino’s Pizza, De Beren bezorgrestaurants, Spare Rib Express, Taco Mundo en New York Pizza. Ook Febo, SushiPoint, Johnny’s Burger Company, FFC en Eazie zijn aangesloten. Deze tien ketens vertegenwoordigen meer dan 1000 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van de bedrijven werkzaam in de branche. Daarnaast zet de NLVVM zich in voor professionalisering van deelnemende ketens.


Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.