Restaria wil waardevolle klantdata verzamelen met de spaarapp van Piggy

Restaria wil waardevolle klantdata verzamelen met de spaarapp van Piggy

Restaria start met het spaar- en loyaliteitsprogramma van Piggy. Volgens de formule biedt Piggy naast een digitaal spaarsysteem veel meer mogelijkheden voor ondernemers om hun gasten beter te leren kennen.

Met Piggy kunnen gebruikers met één pasje punten sparen bij verschillende winkels. Naast de pinautomaat op de counter staat een iPad waar gasten hun pasje of de app kunnen scannen. Ze zien dan het aantal punten dat ze bij die winkel gespaard hebben en wat de beloningen zijn. Het spaarpasje en de app zijn gekoppeld aan het emailadres van de gebruiker.

Ondernemers betalen, afhankelijk van het pakket, 30 tot 95 euro per maand om Piggy te gebruiken. En ze moeten investeren in een iPad als ze die nog niet hebben. De pasjes kunnen gepersonaliseerd worden, dus Restaria-ondernemers kunnen bij Piggy spaarpasjes bestellen met het Restaria-logo erop. Ook Plaza werkt met Piggy.

Piggy Loyalty is één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De app heeft inmiddels meer dan 1,8 miljoen gebruikers en er zijn meer dan 4500 bedrijven bij aangesloten.

Restaria

Restaria Pannenschuur. Foto: Studio38C

Tijd voor volgende stap

‘Wij hebben een papieren stempelkaart die goed wordt gebruikt, maar we vinden het tijd voor de volgens stap’, zegt Restaria-formulemanager Hans van Ballegooijen. ‘Met Piggy kunnen we een veel uitgebreider pakket bieden, met onder meer nieuwsbrieven en verjaardagsmails. Dat lijkt ons enorm gaaf.’

Nieuwsbrief en verjaardagsmail

Restaria verzorgt de marketing. ‘Zo maken wij de nieuwsbrief en de verjaardagsmail, in overleg met de ondernemer.’ Via de nieuwsbrief krijgen ontvangers algemeen Restaria-nieuws, maar ook nieuws over de lokale ondernemer. ‘We willen het persoonlijk maken, misschien is het leuk om een keer een medewerker uit te lichten. Ons advies is om maximaal drie keer per jaar een nieuwsbrief te versturen, om mensen niet te overspoelen.’

Duizend spaarders per locatie

Tijdens de Horecava heeft Van Ballegooijen ondernemers gesproken over het digitale spaarsysteem van Piggy. ‘We zijn natuurlijk een vrije formule, dus we doen het niet collectief. Maar de reacties waren heel positief. Ik denk dat 90 procent ermee gaat werken.’

Restaria is nu bezig met opstarten en wil het systeem vanaf februari bij de eerste locaties introduceren.’ Volgens Van Ballegooijen moet het mogelijk zijn om duizend actieve spaarders per locatie te hebben.

Naast Restaria-producten wil de formule gasten ook externe beloningen geven, zoals korting op de Efteling of de bioscoop. ‘Dan hebben we een andere trigger om mensen terug te laten komen.’

Meer inzicht in de klant

Volgens Van Ballegooijen zijn het de klantdata die een applicatie als Piggy pas echt interessant maken voor ondernemers. ‘Je kunt meer inzicht krijgen in je vast klanten. Als iemand bijvoorbeeld een paar weken niet is geweest, kun je daar gerichte marketing op loslaten, bijvoorbeeld een ‘welkom terug’-actie. En je ziet vervolgens of die klant erop reageert.’

Van Ballegooijen ziet veel waarde in de gegevens die ondernemers kunnen verzamelen. ‘Hoe vaak komen mensen, wat bestellen ze, wat is de gemiddelde besteding en de man/vrouw-verhouding? Met een papieren stempelkaart ben je simpelweg korting aan het weggeven, maar je weet niets over je klant. Data worden steeds belangrijk, en wij willen daar dan ook meer mee gaan doen.’