Emotionele heropening voor eigenaar Kwalitaria Velden

Emotionele heropening voor eigenaar Kwalitaria Velden

Joost Vanhommerig van Kwalitaria Velden heeft een bijzondere opening achter de rug. Zijn vernieuwde zaak heeft veel teweeg gebracht bij hem en zijn gasten.

Kwalitaria Velden is onlangs opnieuw ingericht volgens het 4.0-concept van Kwalitaria. Bijna de hele zaak is op de schop gegaan: een nieuw, zwart plafond, nieuw tegelwerk op de muur (met witte metrotegels) en nieuwe vloeren met beton look.

Bij het 4.0-concept van Kwalitaria hoort ook een ander verlichtingsplan. ‘Met hanglampen in drie types. Dat brengt gelijk meer sfeer’, zegt Joost Vanhommerig. ‘De hele zaak is veel lichter en meer open geworden.’

De nieuwe bakwand, van Florigo, is een eye catcher. ‘Een hoog model, met zwarte coating’, zegt Joost Vanhommerig. ‘De bakplaat is iets groter omdat we veel hamburgers verkopen. En er zit een inductieplaat in, voor bijvoorbeeld de frietspecials.’

Twee weken dicht

De verbouwing heeft twee weken in beslag genomen. De overgang naar het 4.0-concept duurde van maandag 4 tot en met donderdag 14 februari. ‘In drie uur tijd in de zaak helemaal gestript, inclusief de toonbank, de bakwand en het plafond. Toen alles klaar was, hebben we twee dagen nodig gehad om alles weer op de goede plek te zetten.’

Zondag 17 februari is Kwalitaria Velden weer open gegaan. ‘En dat was gelijk knallen. We zitten in een dorp van 5500 inwoners en iedereen kent me.’ Ook via Facebook hield de ondernemer zijn volgers regelmatig op de hoogte van de voortgang.

Emotioneel moment

De opening was een emotioneel moment voor Vanhommerig. ‘Het zal wel een bepaalde spanning zijn geweest. Zo’n geweldig mooi resultaat, mensen die zo lief met je meeleven en het oprecht mooi vinden. Dat heeft me echt wel wat gedaan. Ik was al een gelukkige ondernemer, maar nu nog meer. Als ik nu binnenkom, denk ik: ‘Wauw, dit is mijn zaak’.’

Meer lunchroom dan cafetaria

Volgens Vanhommerig lijkt zijn zaak nu meer op een lunchroom dan een cafetaria. ‘Iemand die overdag voorbij liep, zag een frietzaak waarbij het niet duidelijk was dat we ook koffie en andere producten verkopen. Dat was een drempel. Met deze inrichting creëer je andere verwachtingen, een ander moment. In de avond komen mensen overigens nog gewoon voor friet en snacks, maar ik zie dat ze er dan ook een salade of een broodje bij bestellen.’

Joost Vanhommerig is sinds 2005 eigenaar van de cafetaria, toen nog Smulwereld. In 2007 stapte hij over op Kwalitaria. De zaak, met 65 vierkante meter verkoopoppervlakte, heeft sinds de verbouwing 36 zitplaatsen in plaats van 28.

Bekijk deze collectie

Inrichting

Bij de inrichting van je horecazaak en je terras komt veel kijken. Je wilt dat de sfeer past bij het concept en je gasten aanspreekt. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. In deze collectie tips en inspiratie op het gebied van interieur en exterieur: van het interierontwerp tot meubilair en van routing tot sfeer.