Family wil met de zomeracties van dit jaar gezinnen met jonge kinderen aantrekken en de omzet in het eethuis stimuleren. Omdat mensen de komende periode buiten actief zijn, heeft het formulehuis ten eerste een frisbee-actie bedacht. Kinderen krijgen bij Family hun kindermenu geserveerd op een Frietvriendjes-frisbee, die natuurlijk mee naar huis mag. Bij afhalen gaat de frisbee mee in het kindertasje.
1000 frisbee’s besteld
Family-ondernemers konden zich inschrijven voor deze frisbee-campagne. ‘De één start voorzichtig met een klein aantal frisbees, de ander heeft er direct 1000 besteld’, vertelt marketing manager Chantal van der Meer. Een Facebook-campagne en een instore promotiepakket moet ondernemer ondersteunen bij deze actie.
Naast de frisbees voor de kleintjes kan een gezin van vier personen in het derde kwartaal bij Family uit eten voor € 29,95. Ze krijgen dan een keuzemenu bestaande uit twee gangen.
Eethuis stimuleren
De reden voor deze actie is om bezoek aan het eethuis van Family te blijven stimuleren. ‘Dit soort acties moeten bijdragen aan een verdere groei van het eethuis’, zegt Van der Meer. ‘Dit Family-voordeel sluit aan op de succesvolle Family-deals in de cafetaria. Waarbij een gezinszak friet met vier snacks veel wordt besteld. Dit hebben we vertaald naar het eethuis.’
Bijverkoop van sauzen bij Foodmaster
De actie bij Foodmaster is gericht op bijverkoop van saus. ‘Als er iets is waarmee de omzet in de cafetaria kan worden gestimuleerd, dan is het wel met bijverkoop’, aldus Van der Meer. ‘Meestal wordt direct gedacht aan het stimuleren van de drank- en ijsverkoop, maar saus is juist een echte margemaker.’
In samenwerking met Gouda’s Glorie werd een campagne opgetuigd die volledig in het thema van saus bijverkoop staat: Pick your weapon. Ofwel: kies je saus. Ook deze campagne is een combinatie van instore acties en online communicatie.
Onbekende sauzen
Het pareltje van deze campagne is de cap die bij verschillende acties worden meegegeven. Er is een cap met de tekst Bikkel, Speciaal en Flip. De grap zit ‘m volgens Foodmaster met name in de dubbele betekenis en het feit dat niet alle drie de sauzen even bekend zijn. Zo is flip een benaming die in delen van de Randstad wordt gebruikt voor een combinatie van mayonaise en satésaus. Juist die regionale verschillen passen volgens FHC goed bij de frituurcultuur die Foodmaster uitdraagt.
Ondernemers kunnen zelf lokaal invulling geven aan de campagne door de caps weg te geven bij een Facebook-campagne, een Foodmaster-deal of door ze simpelweg te verkopen. De actie wordt landelijk ondersteund door verschillende social media posts.
Naast de caps zijn er in het derde kwartaal acties in de winkel waarbij er steeds een saustip wordt gegeven. Denk aan de souflesse met satésaus, een combinatie die in bepaalde regio’s al langer populair is.
Boomerangkaarten
Tenslotte zijn er boomerangkaarten ontwikkeld met de teksten ‘He Bikkel’ en ‘Jij bent niet normaal, jij bent speciaal’. Mensen kunnen deze kaarten meenemen en aan iemand schrijven. De ontvanger kan de kaart inleveren voor een gratis portie friet met saus naar keuze.