Bas Holshuijsen: 'Reacties boze Kwalitaria-ondernemers gingen soms te ver'

Bas Holshuijsen: 'Reacties boze Kwalitaria-ondernemers gingen soms te ver'
Foto: Herbert Wiggerman

Het hoofdkantoor van Kwalitaria in Vianen is geschrokken van boze ondernemers die belden naar aanleiding van de logistieke problemen vorig jaar. Sommige reacties ging te ver, zegt Bas Holshuijsen, algemeen directeur van formulehuis FFC.

Holshuijsen erkent dat de vertraagde leveringen en vele manco’s van logistiek dienstverlener Havi Kwalitaria-ondernemers veel problemen opleverden. ‘Ik snap dat als de vrachtwagen er nog niet is en je aan je laatste doos friet begint, je aardig over de zeik gaat. Alleen vond ik het af en toe te ver gaan.’  Holshuijsen zegt dat sommige reacties kort door de bocht, onbeleefd en ongenuanceerd waren. ‘Terwijl het team hier enorm aan het klussen was om het voor elkaar te krijgen.’

De telefoontjes gingen de mensen in Vianen niet in de koude kleren zitten. ‘Sommige initiële reacties van ondernemers, die deden de mensen hier in ons team echt wel wat.’

Problemen met leveringen

Voor Kwalitaria-leden en het hoofd­kantoor van formulehuis FFC was 2017 een bijzonder bewogen jaar. Het formulehuis stapte in juni van leverancier DeliXL over naar logistiek dienstverlener Havi in combinatie met Sligro. Het werd een debacle, met vertraagde leveringen en in het begin veel manco’s. Gevolg: gefrustreerde en boze ondernemers. Na amper drie maanden stonden de vrachtwagens van DeliXL (inmiddels Bidfood) alweer voor de deur.

Flink pijn

En de financiële schade van dit mislukte avontuur? ‘Voor de ondernemers is die, zonder het te bagatelliseren, te overzien denk ik. Misschien moesten ze een aantal keer producten zelf halen bij een andere groothandel tegen een hogere prijs.. Hier op het hoofdkantoor heeft het flink pijn gedaan.’

Kwalitaria

Foto: Herbert Wiggerman

Geen fouten

Toch vindt Holshuijsen dat hij en het team geen fouten heeft gemaakt. ‘We werden in 2016 al geconfronteerd door DeliXL met een zeer forse tariefverhoging aan de logistieke zijde. Daarom hebben we een tender uitgeschreven en zijn we uitgekomen bij Havi en Sligro. We zijn zorgvuldig te werk gegaan en hebben navraag gedaan bij klanten van Havi.’

Met de wetenschap van toen heeft FFC de juiste beslissing gemaakt, zegt Holshuijsen. ‘Alleen de uitwerking was niet goed, en daar hebben we snel op gereageerd. Uiteindelijk hebben we die hele grote prijsverhoging ook nog kunnen afwenden. Nu terug bij Bidfood is de verhoging redelijk beperkt: 2,7 procent. Dat was eerst meer dan het dubbele.’

Volgens Holshuijsen hebben acht leden hun contract pro-forma opgezegd. ‘Maar of dat specifiek door de Havi-situatie komt, dat denk ik niet. Dat is niet de feedback die we hebben gehad van ondernemers. Het is wel een onderdeel, maar niet het enige.’

Lees het hele interview met Bas Holshuijsen binnenkort in Snackkoerier

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.