Personeel werven: Toeslag voor werken op zaterdag en aanbrengbonus

Personeel werven: Toeslag voor werken op zaterdag en aanbrengbonus
Humphrey's werft succesvol met een bord buiten op de stoep voor de vestigingen.

De horeca kamt al jaren met een gebrek aan medewerkers. De twee jaar van onzekerheid en continu op- en afschalen die achter ons liggen, bevorderen de arbeidsmarkt niet. De ketens Humphrey's, Stayokay en WestCord Hotels vertellen hoe zij werven én behouden.

WestCord, Humphrey’s en Stayokay zijn ketens die volop horecapersoneel werven voor komend seizoen. ‘Na de derde lockdown moesten we allemaal weer als een razende opschalen’, zo zeggen hr-managers Debby Portman van Humphrey’s en Liza de Vos van Stayokay en WestCord-recruiter Eline Ligthart. Ze hebben honderden nieuwe krachten nodig en zijn druk met horecapersoneel werven. Alle drie benadrukken ze dat er de afgelopen 2 jaar ontzettend veel gevraagd is van de bestaande medewerkers in de branche.

'Veel gevraagd van onze medewerkers'

‘Laten we dat niet uit het oog verliezen. Vaak moesten ze ineens ander werk doen, op andere tijdstippen. Zaten ze thuis of werkten ze juist extra veel in de maanden dat we wél open waren. En dan ook nog in een krappe bezetting vanwege de schaarste. Of met allemaal nieuwe collega’s. Als je daar geen begrip voor toont, gaan mensen alsnog weg.’

Ander nadeel van corona: ‘Medewerkers moesten handhaver worden op de eigen werkvloer en gasten wijzen op de regels. Stond ook in niemands functieomschrijving,’ constateert Liza de Vos van Stayokay.

Volgens haar zullen veel medewerkers die de branche verlieten voor een baan bij de GGD of de logistiek, terugkeren naar de horeca. ‘Omdat het gewoon leuk werken is. Gezellig. Samen. Dat is toch waar jonge mensen behoefte aan hebben. Dat is een groot voordeel van onze branche. Laten we dan ook zorgen dat het echt leuk is op de vloer.’

Horecapersoneel werven toeslag

‘500 nieuwe mensen’

Stayokay werft elk jaar zo’n 500 nieuwe mensen. ‘Wij zijn dus wel wat gewend’, lacht De Vos. Voor komend seizoen zien de drie collega’s het wel zwaar in. ‘De krapte neemt alleen maar toe. Wij moeten telkens extra stappen zetten.’ Ook voor werven op de Waddeneilanden, waar WestCord en Stay-okay zitten. Hier wordt soms al kost én inwoning geboden aan medewerkers. En ook betalen ze de bootkaart.

Horecapersoneel werven

De zestien hotels van WestCord hebben volgens Eline Ligthart allemaal hun eigen uitdagingen. ‘Hotel Jakarta in Amsterdam is een totaal andere werkplek dan The Market Hotel in hartje Groningen of Hotel de Veluwe in Garderen.’

‘Duidelijk is dat alleen een vacature online gooien niet meer werkt om succesvol horecapersoneel werven’, stelt haar collega Joan Hoekstra. ‘Voor geen enkele locatie. Je moet heel creatief zijn en jezelf laten zien. Overal. Wij werven fysiek maar ook online via bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Linkedin. Ook zetten we uitzendbureaus in. We vertellen wie we zijn als werkgever, en belangrijker nog: wat we te bieden hebben. De arbeidsmarkt is enorm veranderd, een paar jaar geleden kon je je niet voorstellen dat iemand niet kwam opdagen voor een sollicitatiegesprek. Dat gebeurt nu wel.’

Horecapersoneel werven met inclusief-loon

Om die aandacht van mensen te krijgen, werft Stayokay bijvoorbeeld met een loon inclusief vakantiedagen en vakantietoeslag. Humphrey’s heeft recent een toeslag van 25 procent ingevoerd voor werken op zaterdag. Zo proberen ze jongeren met een aantrekkelijk loon over de streep te trekken. Dit gebeurt ook nog via borden op de stoep bij de vestigingen. Bestaande werknemers krijgen een aanbrengbonus als ze een nieuwe collega binnenhalen. Volgens Ligthart werkt dat goed. ‘Mensen moeten op verjaardagen vertellen dat ze zo’n leuke baan hebben en dan anderen uitnodigen ook te komen.’ Ze erkent dat de vorige horeca cao wat betreft salarissen niet hielp. De Vos van Stayokay deelt die mening.  ‘Gemeentes hebben hun minimumloon verhoogd naar €14. Daarmee kan onze branche met een gemiddeld uurloon van €11 (ex vakantiegeld en -dagen) echt niet concurreren. Zulke zaken bemoeilijken de werving.’

Horecapersoneel werven toeslag

Extraatjes bieden in de vorm van secundaire arbeidsvoorwaarden helpt daarbij maar gedeeltelijk. Salaris is voor heel veel mensen toch het belangrijkste, stellen de drie. Dat medewerkers voordelig kunnen sporten is leuk, maar niet doorslaggevend.

Om mensen te behouden, waakt Humphrey’s voor werkdruk. ‘In Utrecht - een van onze grootste locaties - hebben we daarom wel eens geknepen in het aantal beschikbare couverts. Ook is de lunch in het najaar van 2021 geschrapt bij enkele vestigingen. De omzet was weliswaar hard nodig, maar het lukte niet met de bezetting. Zo voorkomen we dat mensen overwerkt raken.’ Portman laat weten dat er duidelijke huisregels zijn. ‘Maar we hanteren ook het principe van geven en nemen. Is er hard gewerkt, dan mag er best een sluitdrankje gedronken worden. Of twee. Dit is dan aan de bedrijfsleiders. Hetzelfde geldt voor roken. Dat gebeurt in principe in de eigen pauze, maar ook hier geldt: geven en nemen. Als het druk is, slaan mensen ook wel eens een pauze over. Een keertje een sigaret roken buiten de pauze is dan ook geen issue.’

Tips personeel werven en behouden

  • WestCord werkt met een aanbrengbonus van €250 bruto, voor de aanbrenger. Humphrey’s hanteert €100.
  • Stayokay betaalt oproepkrachten een loon inclusief vakantiegeld en vakantiedagen. Zo kun je werven met een beter loon. Albert Heijn en McDonald’s hanteren dezelfde werkwijze.
  • Humphrey’s biedt een toeslag van 25 procent voor het werken op zaterdag.
  • Alle drie de organisaties hebben onboarding programma’s voor nieuwe medewerkers, zodat zij zich snel thuisvoelen en zich het bedrijf eigen kunnen maken.
  • Bij WestCord Hotels mogen mensen na hun proeftijd eten en slapen in het hotel waar ze werken. In ruil voor feedback.
  • Methodes om te werven die werken: via via, de vacature-sites, eigen ‘werken-bij’ sites, Linkedin voor de hogere functies. Humphrey’s scoort ook met borden op de stoep bij vestigingen en staat op open dagen bij scholen. WestCord was als eerste hotel actief op TikTok.
  • Alle drie de bedrijven hebben de personeelsapp Oneteam omdat de meeste medewerkers een non-desk functie hebben. Dit vervangt de whatsappgroepen en biedt mogelijkheden voor direct contact via een eigen kanaal, met onboarding programma’s, e-learnings, enquêtes en andere communicatie zoals jubilea, leuke weetjes et cetera. Oneteam bleek in de lockdowns van grote waarde om in contact te blijven met medewerkers.
  • Personeel krijgt korting als ze als gast naar de eigen bedrijven komen. Bij Humphrey’s is dat 20 procent over de gehele rekening. Medewerkers van WestCord mogen overnachten bij de keten voor €30 per nacht voor twee personen inclusief ontbijt. Stayokay heeft een vergelijkbaar programma, ook op Europees niveau.
  • Humphrey’s biedt ook een zorgverzekering aan met korting.
  • Medewerkers van WestCord mogen sporten in de hotels met die faciliteiten. Ook biedt deze keten steun bij het stoppen met roken en is er aandacht voor mentale gezondheid van medewerkers. Ze kunnen bijvoorbeeld een yogales volgen.
  • De drie ketens bieden medewerkers een tegemoetkoming in de reiskosten aan. Dit is boven cao.
  • Fooien worden overal evenredig verdeeld over het aantal gewerkte uren. Iedereen telt mee.
  • Bij de ketens is ook aandacht voor mensen die het bedrijf verlaten. Waarom? Studie? Onvrede? Het is belangrijk om dit te weten, zodat je de oorzaak kunt aanpakken.