Al voor de coronacrisis kampte de horeca met een gebrek aan medewerkers en bij de heropening bleek hoe nijpend het tekort is. De ketens Humphrey’s, Stayokay en WestCord Hotels halen alles uit de kast om medewerkers te werven én te behouden. Naast het bieden van een goede sfeer, is dat een aantrekkelijke beloning. Voor veel mensen is salaris het belangrijkste.
Ook kan de voorbereiding op het terrasseizoen beginnen. Ziet het terras er aantrekkelijk uit? Heeft het die zogenoemde stopkracht? Is de kaart terrasproof? Zijn je hardlopers aantrekkelijk geprijsd en heb je mooie margemakers? Zijn de medewerkers getraind op upselling en bijverkoop? Heb je de populaire drankjes op de drankkaart staan, aantrekkelijke cocktails, frisse (zelfgemaakte) limonades, alcoholvrije drank? Misset Horeca vroeg 45 horecaondernemers om hun tips.
In de afgelopen twee coronajaren was het terras voor veel ondernemers een reddingsboei. Er is ook veel geïnvesteerd in het winterterras. Of in ieder geval in een terras waarbij je wat minder afhankelijk bent van het weer door het plaatsen van schermen, schuifpuien, overkappingen, heaters of parasols. Dat biedt zeker ook kansen in een wat kouder voorjaar.
Voor ondernemers die zich optimaal willen voorbereiden op het nieuwe terrasseizoen en het maximale uit hun terras willen halen, organiseert Misset Horeca de Terras Kickstart. Maandag 4 april staat het Inspirium in Breda een dag lang in het teken van het nieuwe terrasseizoen. Dagvoorzitter Ron Simpson van The Avocado Show, experts en ondernemers geven diverse workshops voor een vliegende start van het seizoen. En een succesvol terrasseizoen geeft weer een kickstart aan de rest van het jaar.
Marjon Prummel is hoofredacteur van Misset Horeca.