'De klant eist dat de hygiëne op orde is'

Hygiëne is voor ieder horecabedrijf topprioriteit. Door COVID-19 is dat fors versterkt. Facility Trade Group (FTG) staat horecabedrijven bij met raad en daad. '80 procent van alle besmettelijke ziektes wordt overgedragen via aanraking. Daarom adviseren wij non-touch dispensers.'
Delen:
Horeca-experts van Facility Trade Group: Erik Piket (l) en Vincent Geraedts (r).

Aan het woord is Erik Piket, Key accountmanager van FTG. De klant eist volgens hem dat de hygiëne op orde is. Belangrijk punt daarbij is het schoonmaken en schoonhouden van de sanitaire ruimte, die moet er spic en span uitzien. Dat betekent niet alleen schone toiletten, maar bijvoorbeeld glanzende vloeren en volle dispensers. ‘Horecabedrijven investeren in hygiëne, wij krijgen veel vragen. Geen huis, tuin en keukenmiddelen, ze willen professionele productlijnen die goed reinigen en die duurzaam zijn’, aldus Piket.

Gerecycled papier

Dat laatste moet volgens hem niet worden onderschat. ‘Men verwacht van ons meer dan alleen een standaardassortiment. Toiletpapier bijvoorbeeld, dit hebben we in alle soorten en maten. Van gerecycled papier met milieukeurmerken als Ecolabel en FSC tot aan circulair C2C papier. Sinds kort hebben we ook The Good Roll in ons assortiment. Hun missie is simpel: Veilige en schone toiletten voor iedereen. Met 50 procent van hun nettowinst bouwt men toiletten in diverse landen in Afrika en geeft daarmee zoveel mogelijk mensen toegang tot veilige en schone toiletten.’

Piket: 'Horecabedrijven willen professionele productlijnen die goed reinigen en die duurzaam zijn.'

Ook heeft FTG een toiletpapiervariant in het assortiment dat gemaakt is van bamboe. ‘Door de papierschaarste, en hoge papierprijs is dit een heel goed en duurzaam alternatief voor veel horecabedrijven’, aldus Piket.

Foam in plaats van zeep

Dat geldt ook voor foam in plaats van zeep. ‘Horecazaken die overstappen van zeep op foam besparen 53 procent op zeep. En er wordt veel minder water verbruikt. Allemaal duurzame voorbeelden, waarmee waarde wordt toegevoegd aan de bedrijfsvoering. Heel belangrijk, daar staan wij voor’, weet Arjan Bolink, Marketing Manager van FTG.

Hygiëne en duurzaamheid

Hygiëne gaat hand in hand met duurzaamheid, zo veel is wel duidelijk. Als merkonafhankelijke groothandel werkt FTG met verschillende partijen samen, en pikt het overal de krenten uit de pap. Bolink: ‘Dispensers die cradle-to-cradle zijn, wij hebben ze in ons assortiment. Die dispensers zijn dus circulair. Uniek. En horecabedrijven kunnen dit dan uitdragen naar hun gasten, die dergelijke duurzaamheidsaspecten ook steeds belangrijker vinden.’

Advies

Behalve een uitgebreid en duurzaam assortiment, verwachten klanten van FTG ook meer en meer advies. ‘Wij zijn veel in gesprek met horecaondernemers. Over de markt, over producten en over innovaties. Logisch, COVID heeft de focus nog meer gelegd op hygiëne. En op nieuwe innovatieve oplossingen op dit gebied. En als het om dat laatste gaat, dan zie je een voorzichtige hang naar slimme dispensers. Is de dispenser leeg dan ontvangt men een signaal. Daarmee voorkom je dus de situatie dat een gast zijn handen aan zijn broek moet droog vegen. Dat wil je liever voorkomen als gastvrij horecabedrijf, de slimme dispenser helpt hierbij’, legt Bolink uit.

Niet alleen prijs

Al die ontwikkelingen, die innovaties en duurzame oplossingen zorgen ervoor dat het allang niet altijd alleen maar om prijs gaat. ‘De toegevoegde waarde van de producten drukt het prijsaspect wat naar de achtergrond. Maar natuurlijk, wij leveren alles. Van onderkantmarkt tot bovenkantmarkt, de keuze is er dus wel gewoon. En zeker in deze tijd, zo na corona, letten horecabedrijven op de kosten. Daar hebben we dus ook het antwoord op.’

Wij zijn veel in gesprek met horecaondernemers. Over de markt, over producten en over innovaties

Bruikleenovereenkomst

Daarbij biedt FTG bruikleenovereenkomsten. ‘Bij zo’n overeenkomst zijn en blijven wij de eigenaar van de dispensers, en wij verzorgen de installatie. Daar heeft de horecaondernemer geen omkijken naar, die hoeft de dispenser alleen maar bij te vullen’, weet Piket.

Het kan nog een stap verder, vult Bolink aan. ‘Ook horecabedrijven, die hun sanitaire ruimte willen renoveren en opnieuw willen inrichten, maar er niet heel veel geld aan willen of kunnen besteden, kunnen wij helpen. Wij bieden de mogelijkheid om dispensers naar eigen wens te wrappen. Daarnaast kunnen we deuren en wanden voorzien van een folie, zo geven we de ruimte een enorme upgrade.’

Facility Trade Group partner in NTO

Ook dit jaar wordt er weer een Nationaal Toiletonderzoek gehouden door vakmagazine Service Management, in samenwerking met Facility Trade Group. De onafhankelijke facilitaire totaalleverancier van onder andere hygiënische voorzieningen, reinigingssystemen en non-food horecaproducten zal de komende periode verschillende (horeca) bedrijven bezoeken en de toiletten daar onderwerpen aan een inspectie.

Bolink: ‘Het onderzoek sluit mooi aan op onze expertise en als het gaat om verbetering van de hygiëne in toiletten, willen we graag een voortrekkersrol vervullen.’ Voor het Nationaal Toiletonderzoek worden bij elkaar 150 monsters genomen in openbare toiletten, eerlijk 50/50 verdeeld in dames- en herentoiletten.

Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.