5 problemen die restaurants ervaren bij maaltijdbezorging (én de oplossing)

Het aanbieden van maaltijdbezorging is sinds de pandemie eigenlijk de norm geworden, al brengt dit ook wat uitdagingen met zich mee. We kijken naar de 5 meest voorkomende problemen als we het hebben over maaltijdbezorging en kijken hoe deze opgelost kunnen worden.
Delen:

Het aanbieden van maaltijdbezorging is sinds de pandemie eigenlijk de norm geworden, al brengt dit ook wat uitdagingen met zich mee. We kijken naar de 5 meest voorkomende problemen als we het hebben over maaltijdbezorging en kijken hoe deze opgelost kunnen worden.

Probleem #1: Klanten vinden je niet terug in de app

Nu dat steeds meer mensen online eten bestellen sluiten ook steeds meer restaurants zich aan bij platformen zoals Uber Eats, Thuisbezorgd en Deliveroo, waardoor het aantal restaurants in deze apps enorm groot geworden is.

Dus wat doe je als jouw restaurant niet gevonden wordt door potentiële klanten? Het optimaliseren van je bezorg activiteiten is cruciaal om op een hogere positie in de app te komen. Met optimaliseren kan je denken aan snellere voorbereidingstijden, snellere levertijden of een betere aanvaardings- en beschikbaarheid ratio. Kort gezegd: een betere prestatie op het platform in kwestie zal leiden tot positieve klantbeoordelingen en een hogere positie van jouw online restaurant.

Probleem #2 Je verliest veel tijd omdat je online bestellingen moet overtypen in je kassasysteem

Vaak zetten restaurants een werknemer in die verantwoordelijk is voor het aanvaarden van online bestellingen en/of afhaalmaaltijden, en voor het invoeren van de bestellingen in het kassasysteem van het restaurant.

Deze handmatige taak, die zowel tijds- als arbeidsintensief is, zorgt voor een vertraging in de orderflow. De keuken krijgt de bestelbonnen namelijk pas als ze in de kassa zijn aangemaakt. Wanneer de bestelling ontvangen wordt in de keuken, leidt de wirwar aan bestelbonnen daar vaak tot verwarring, aangezien deze er bij elk bezorg-platform totaal verschillend uitzien.

Een ander probleem met het manueel intypen van orders is dat dit heel foutgevoelig is. Fouten maken is menselijk, maar fouten in de bestelling van de klant leiden onvermijdelijk tot klachten, frustratie en verlies van omzet en vervolgaankopen.

deliverect

Probleem #3: Je hebt tientallen tablets op je toonbank staan omdat je met meerdere maaltijdbezorgers samenwerkt

Samenwerken met meerdere externe partijen om maaltijden te bezorgen is een slimme strategie om je zaak sneller uit te bouwen. Wat je wel moet weten is dat je per bezorgpartner een specifieke tablet of iPad krijgt, die zijn eigen kenmerkende notificatie geluidjes en bestelbonnen heeft. Als je restaurant op 3 platformen staat, bijvoorbeeld, dan betekent dit dat je 3 tablets zal moeten gebruiken. Heb je dan ook nog eens verschillende merken, dan komt er per merk een tablet bij. En dan hebben we het nog niet eens over jouw eigen hardware.

Dit vormt natuurlijk een enorm probleem: de constante notificaties van de verschillende toestellen leidt je personeel af van het bedienen van klanten, je moet altijd opladers bij de hand hebben om de tablets op te laden en, nog belangrijker, je moet al je inkomende bestellingen accepteren en bijhouden terwijl je ook al je restaurant managet.

Probleem #4: Je menu beheren op meerdere platformen neemt uren van je tijd in beslag

Nog nooit zijn er zoveel restaurants geweest die maaltijdbezorging aanbieden. Daarom is het van cruciaal belang om op te vallen en dat doe je met een delivery-proof menu dat duidelijk, aantrekkelijk en te personaliseren is.

Het aanmaken en up-to-date houden van online menu’s op verschillende platforms kan uren van jouw kostbare tijd in beslag nemen. Je moet namelijk meerdere menu’s opstellen voor elk platform, en als je een prijs of artikel wil aanpassen, dan moet je een verzoek indienen bij de bezorgpartner in kwestie.

Probleem #5: Rapportage is complex omdat je gegevens uit meerdere kanalen moet exporteren

Het analyseren van je verkoop blijft nog steeds de beste manier om je business te optimaliseren en verder te kunnen groeien. Jammer genoeg is het verzamelen van alle verkoopgegevens verspreid over verschillende kanalen een bekend neveneffect van het werken met externe partijen voor maaltijdbezorging.

Bezorgplatform integreren in kassasysteem

Door je online bestelproces te automatiseren, vermijd je het potentiële risico op (dure) fouten en maak je meer tijd vrij voor je medewerkers die ze kunnen investeren in de gasten in het restaurant. Deliverect kan je hierbij helpen door al je online bestellingen van de verschillende bezorgplatformen te integreren in je kassasysteem.

Daarnaast maakt het bedrijf het ook mogelijk om vanuit één plaats eenvoudig en efficiënt je menu’s te beheren voor meerdere locaties en verkoopkanalen. De software omvat een eenvoudige menu builder die je toelaat om menu’s aan te maken, te dupliceren en te automatiseren, en ze bovendien naar meerdere kanalen te pushen.

Zo zie je dat de grootste problemen in het tijdperk van maaltijdbezorging eenvoudig en snel opgelost kunnen worden door je orderbeheer te optimaliseren en je online verkoopkanalen te integreren in je kassasysteem. Naast een verhoging van de omzet win je tijd om je te concentreren op je core business: je klanten tevreden maken en de wereld veroveren met jouw gerechten. Start vandaag nog met een demo.

Dit artikel is gesponsord door Deliverect