Krasnapolsky heropent onder nieuwe merk Anantara

Anantara Hotels, Resorts & Spas verwelkomt met Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam haar eerste hotel in Nederland, als onderdeel van de strategische groei van de groep in Europa.
Delen:
Managing director Noord-Europa voor NH Hotel Group Maarten Markus (midden) knipt het openingslint door, geflankeerd door general manager Arne Heuwekemeijer, een vertegenwoordiger van eigenaar AXA en winnaressen en nummers twee van de verkeizing Miss Nederland 2020 en 2021.

Minor International, de van oorsprong Thaise eigenaar van NH Hotel Group, kondigde in mei 2021 aan dat het Amsterdamse hotel Krasnapolsky, dat op dat moment opereerde onder de vlag van NH Collection, zou worden gerebrand tot het eerste Anantara hotel van Nederland. Op 20 april 2022 opende het hotel aan de Dam onder die nieuwe vlag de deuren als Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam.

Daarnaast zit het hotel middenin een renovatie, die samenhangt met de rebranding. Zo’n 140 van de in totaal 402 kamers zijn inmiddels aangepakt en voorzien van het nieuwe design. De overige kamers en de lobby volgen later dit jaar.

Ook heeft het hotel een Anantara Spa & Wellness met sauna en beautybehandelingen toegevoegd, het serviceniveau nog verder verhoogd en de eigen parkeergarage uitgebreid. Hiermee voldoet het hotel aan de hoge standaarden van Anantara Hotels & Resorts.

Doorknippen lint

De officiële openingshandeling – het doorknippen van een gouden lint – werd verricht door Maarten Markus, managing director Noord-Europa bij NH Hotel Group, samen met general manager Arne Heuwekemeijer en een vertegenwoordiger van hoteleigenaar AXA Real Estate.

‘We zijn verheugd om als Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam de uitbreiding van het luxe merk in Europa voort te kunnen zetten. Het betreft een fantastische mijlpaal voor ons historische hotel, waar ik enorm trots op ben’, zegt Heuwekemeijer.

‘Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam behoort tot de meest iconische hotels van onze hoofdstad’, voegt Markus toe. ‘Wij zijn trots op de vernieuwde faciliteiten en ons te mogen toevoegen aan het portfolio van Anantara Hotels & Resorts. Met deze ontwikkeling positioneert één van de oudste en bekendste hotels van Nederland zich opnieuw in de markt.’

Anantara Spa & Wellness

De Anantara Spa & Wellness in het hotel beschikt over drie gespecialiseerde behandelkamers, en gebruikt producten van Swissline, aangevuld met producten van het Nederlandse merk hannah. Tevens kunnen gasten genieten van een Finse sauna, infrarood sauna en een hammam. De spa kijkt uit over de verscholen binnentuin – een oase van rust.

De nieuwe naastgelegen fitnessruimte is uitgerust met Technogym’s nieuwste cardio- en gewichttechnologie, inclusief een roterende klimmuur.

Anantara Journeys

Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam lanceert een scala aan Anantara Journeys: lokale ervaringen om onvergetelijke herinneringen te creëren en mee naar huis te nemen. Het aanbieden van Anantara Journeys is een vast onderdeel van de hotels en resorts van dit merk, en wordt voor elke locatie lokaal ingevuld.

Zo kunnen gasten van Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam bijvoorbeeld een helikoptervlucht maken over Amsterdam of met twee personen dineren midden in een bollenveld, waarbij de brigade van The White Room* meegaat.

The White Room

Het met een Michelinster bekroonde fine-dining restaurant The White Room*, onder signatuur van voormalig 3* Michelin chef Jacob Jan Boerma, is gevestigd in een van de monumentale zalen van het hotel en dateert uit 1885.

Grand Café Krasnapolsky en The Champagne Room bieden, naast uitzicht over de Dam, klassieke gerechten met een moderne twist en een uitgebreide selectie champagnes per glas.

Bar The Tailor is een bekroond eerbetoon aan het oude ambacht van de oprichter van Grand Hotel Krasnapolsky en serveert op maat gemaakte cocktails, waar de kunst van het kleermakersvak als een rode draad door het menu en decor loopt.

Anantara in Europa

Anantara debuteerde in Europa in 2017 met de lancering van Anantara Vilamoura Algarve Resort, een oase van rust aan de zuidkust van Portugal, gevolgd door het luxe toevluchtsoord Anantara Villa Padierna Palace Marbella Resort.

Het merk zal haar strategische groei in Europa later dit jaar ook voortzetten met de toevoeging van twee gerenommeerde hotels in Italië en Hongarije, Anantara Palazzo Naiadi Rome en Anantara New York Palace Budapest evenals de lancering van andere nieuwe locaties later dit jaar.

Overname door Minor

De rebranding van Krasnapolsky is een van de eerste merkbare gevolgen van de overname van NH Hotels door Minor International, een van oorsprong Thais hotelgroep. Die overname startte in 2018, toen Minor in verschillende stappen de belangen in NH overnam van het Chinese HNA.

Uiteindelijk had Minor 94,1 procent van NH in handen en werd de integratie voltooid. Lang werden bestaande hotels onder hun eigen merk geopereerd, in ieder geval in Nederland. Nu introduceert Minor haar luxe merk Anantara op de Nederlandse markt, waarmee Grand Hotel Krasnapolsky voor het eerst sinds de fusie in 2000 van NH met Krasnapolsky Hotels en daarmee de feitelijke overname van Golden Tulip door NH van merk verandert.

Vorige maand nog werd al bekend dat NH Hotels het eigen loyaliteitsprogramma integreert in Global Hotel Alliance. Ook dit is een gevolg van de overname door Minor, dat met haar hotels al in dat programma deelnam.

Minor International

Dillip Rajakarier, Group CEO Minor International, moederbedrijf van NH Hotel Group en Anantara: ‘We zijn verheugd om de uitbreiding van ons luxe merk in Europa voort te kunnen zetten met de toevoeging van Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam. Het historische hotel zal een fantastische aanvulling zijn op het portfolio van Anantara. Het betreft een spannende mijlpaal voor het merk met een eerste Anantara in Noord-Europa.’

Het pand waar Grand Hotel Krasnapolsky huist blijft eigendom van vastgoedinvesteerder AXA, dat een herinvestering doet om de verbouwing en rebranding te bekostigen. ‘Sinds 2013 houdt AXA IM Alts toezicht op een investeringsprogramma om de gastbeleving van het hotel te verbeteren en het potentieel van dit historische monument optimaal te benutten. Deze volgende fase van investering en renovatie, evenals de rebranding naar Anantara, zal het hotel naar verwachting naar een hoger niveau tillen op het gebied van luxe, voorzieningen en service.’