Iconisch Grand Hotel Krasnapolsky niet langer onder vlag NH Hotels

Iconisch Grand Hotel Krasnapolsky niet langer onder vlag NH Hotels

Wat nu nog NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky is, heet vanaf dit najaar Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam. Het iconische hotel aan de Dam is door de eigenaar van NH Hotel Group, Minor Hotels, weggehaald bij NH en wordt toegevoegd aan het eigen luxemerk Anantara Hotels, Resorts & Spas. Het hotel wordt in aanloop naar de rebranding verbouwd en onder meer voozien van een wellness en spa. Hiermee is Kransapolsky straks het eerste Anantara hotel in Nederland.

Anantara Hotels, Resorts & Spas kondigt trots haar eerste hotel in Nederland aan. Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam, een historisch icoon in het hart van de stad met meer dan 155 jaar geschiedenis, voegt zich komende herfst bij het luxe hotelmerk. Momenteel opereert Grand Hotel Krasnapolsky onder het merk NH Collection. Anantara Grand Hotel Krasnapolsky beschikt over 402 kamers en suites, een Spa & Wellness en moderne parkeerfaciliteiten.

In aanloop naar de rebranding, is de verbouwing momenteel in volle gang. Het hotel beschikt deze herfst over volledig nieuwe faciliteiten: een Spa & Wellness, fitnessruimte, dakterras en vernieuwde kamers in de Sint Jan vleugel. Ook kunnen gasten gebruikmaken van modern parkeercomfort. Andere delen van het hotel krijgen een upgrade. Met deze ontwikkeling positioneert één van de oudste en bekendste hotels van Nederland zich opnieuw in de markt.

Overname door Minor

Het is een van de eerste merkbare gevolgen van de overname van NH Hotels door Minor International, een van oorsprong Thais hotelgroep. Die overname startte in 2018, toen Minor in verschillende stappen de belangen in NH overnam van het Chinese HNA.

Uiteindelijk had Minor 94,1 procent van NH in handen en werd de integratie voltooid. Lang werden bestaande hotels onder hun eigen merk geopereerd, in ieder geval in Nederland. Nu introduceert Minor haar luxe merk Anantara op de Nederlandse markt, waarmee Grand Hotel Krasnapolsky voor het eerst sinds de fusie in 2000 van NH met Krasnapolsky Hotels en daarmee de feitelijke overname van Golden Tulip door NH van merk verandert.

Vorige maand nog werd al bekend dat NH Hotels het eigen loyaliteitsprogramma integreert in Global Hotel Alliance. Ook dit is een gevolg van de overname door Minor, dat met haar hotels al in dat programma deelnam.

Minor International

Dillip Rajakarier, Group CEO Minor International, moederbedrijf van NH Hotel Group en Anantara: ‘We zijn verheugd om de uitbreiding van ons luxe merk in Europa voort te kunnen zetten met de toevoeging van Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam. Het historische hotel zal een fantastische aanvulling zijn op het portfolio van Anantara. Het betreft een spannende mijlpaal voor het merk met een eerste Anantara in Noord-Europa.’

Het pand waar Grand Hotel Krasnapolsky huist blijft eigendom van vastgoedinvesteerder AXA, dat een herinvestering doet om de verbouwing en rebranding te bekostigen. ‘Sinds 2013 houdt AXA IM Alts toezicht op een investeringsprogramma om de gastbeleving van het hotel te verbeteren en het potentieel van dit historische monument optimaal te benutten. Deze volgende fase van investering en renovatie, evenals de rebranding naar Anantara, zal het hotel naar verwachting naar een hoger niveau tillen op het gebied van luxe, voorzieningen en service.’

Veranderingen voor Grand Hotel Krasnapolsky

De meest in het oog springende toevoeging aan Grand Hotel Krasnapolsky wordt de nieuwe Anantara Spa. Geïnspireerd op de duinen aan de kust, is de binnenruimte ontworpen uit natuurlijk hout en steen. De Spa & Wellness zal beschikken over drie gespecialiseerde behandelkamers, een sauna, infrarood sauna en een hamam. De nieuwe fitnessruimte is uitgerust met de nieuwste technologie en een roterende klimmuur. Ook krijgt het hotel een dakterras.

De f&b outlets - The White Room*, Grand Café Krasnapolsky, The Champagne Room en Bar The Tailor – blijven in hun huidige vorm behouden.

Anantara Hotels, Resorts & Spas zal haar strategische groei in Europa later dit jaar ook voortzetten met de rebranding van twee gerenommeerde hotels in Italië en Hongarije. Anantara Palazzo Naiadi Rome en Anantara New York Palace Budapest zullen in het vierde kwartaal van 2021 toetreden tot het luxemerk, naast Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam. Het bestaande Europese portfolio omvat Anantara Vilamoura Algarve Resort aan de zuidkust van Portugal en Anantara Villa Padierna Palace in Marbella te Spanje.