Dual-branded hotel Tribe/Mercure onder één dak met één general manager

Dual-branded hotel Tribe/Mercure onder één dak met één general manager

Onder één dak en met één general manager, openen in Amsterdam Noord tegelijk twee hotels van Accor: de eerste Nederlandse vestiging van het nieuwe merk Tribe en een Mercure. Beide hotels hebben een eigen ingang en bedienen met hun verschillende concepten ook verschillende doelgroepen.

Accor lanceerde het merk Tribe in 2019, op dat moment was nog niet bekend of het ook naar Nederland zou komen. In 2020 tekende Accor een franchiseovereenkomst met WIN hotels voor een dual branded hotel in het nieuw ontwikkelde gebied Gare du Nord, rond het eindstation van de Noord/Zuid metrolijn in Amsterdam Noord. Toen werd de komst van Tribe naar Nederland bevestigd, wat in combinatie met een Mercure zou openen. 

De hotels zijn gevestigd onder één dak, maar hebben wel beiden een eigen ingang. Beiden bedienen een andere gastengroep, maar delen wel één general manager: Roos Bruyn. Oorspronkelijk werd begin dit jaar Patrick Kerkhoven nog als general manager genoemd. 

Ook delen beide hotels een fitness die 24 uur per dag toegankelijk is, een social hub die de hele dag open is en een koffiebar die in de avond transformeert tot cocktailbar, waar alcoholarme cocktails worden geserveerd die in samenwerking met de Franse topbartender Matthias Giroud zijn ontwikkeld. 

Tribe Amsterdam City 

In het concept van Tribe staat design centraal en mikt op een cosmopolitische gastengroep die een hotel zoekt om te werken, eten, drinken, chillen en socializen. Het sluit aan bij de wensen van moderne reizigers, hun eigentijdse kijk op reizen en hun verlangen naar een ongecompliceerd verblijf met de beste bedden en hoge kwaliteit amenities. De strakke designs worden gekenmerkt door op maat gemaakte eyecatchers en up-to-date technologie. De comfortabele social hubs zijn gebruiksvriendelijk en huiselijk. 

Tribe Amsterdam City wil met het moderne en kunstzinnige interieur met name reizigers trekken die op zoek zijn naar de culturele underground scene van Amsterdam. 

Het hotel heeft 192 kamers en suites, en beidt dus toegang tot de social hub, koffiebar annex cocktailbar en de fitness.

Het hotel is ontworpen door de architecten van Feix & Merlin in Londen. De kamers zijn slim ingericht met zorgvuldig geselecteerde kunst en accessoires, zijn efficiënt ingedeeld en bieden warmte, comfort en ontspanning. De social hubs zijn ruim en modern waar ronde vormen veelvuldig terugkomen. 

‘De Tribe-ervaring moet zorgeloos zijn met een persoonlijke benadering’, zegt general manager Roos Bruyn. ‘Anno 2022 vraagt iedereen om een andere ervaring. Voor bijvoorbeeld zakenreizigers die laat in de avond arriveren, hebben we een snelle check-in en grab & go- kiosk met hapjes en drankjes. Voor diegene die de tijd hebben en willen socializen is er de cocktailbar en een levendige sociale hub.’ 

Mercure Amsterdam North Station 

Tegelijk met het eerste Tribe van Nederland opent Accor het – naar eigen zeggen – nieuwe Nederlandse vlaggenschip van het merk Mercure. 

Mercure Amsterdam North Station heeft 110 kamers en biedt gasten toegang tot de social hub, koffiebar annex cocktailbar en fitness. 

Het hotel is ontworpen door Charlotte Emmerig van designbureau Lotz. Emmerig gebruikte de wereldberoemde grachten en het waterrijke landschap ten noorden van Amsterdam als inspiratiebronnen en creëerde een hotel waar een gezellige rust heerst. Pastelkleuren en zachte en transparante materialen komen overal terug en moeten gasten inspireren om met de stroom mee te bewegen. 

Lokale kennis

Mercure staat bekend om hotels waar gedetailleerd design wordt gecombineerd met de lokale kennis van het personeel. Het doel van Mercure is om gasten onder te dompelen in het lokale leven en ze uit te nodigen om de lokale gemeenschap, plekken, verhalen en ervaringen te ontdekken. 

‘We kunnen niet wachten om gasten te verwelkomen in ons mooie hotel’, zegt general manager Roos Bruyn. ‘In het design zijn veel Nederlandse producten gebruikt, van behang en de vloeren tot de verlichting in de kamers.'

'Omdat we weten dat onze gasten op zoek zijn naar een verblijf met lokale invloeden, zorgen we ervoor dat ons personeel ze alle informatie kan verschaffen over de hidden gems van Amsterdam die enkel een Amsterdammer weet. We nodigen onze gasten uit om mee te bewegen met de waan van de dag, om van elk moment te genieten, om de stad te omarmen, om te ontspannen en te genieten van het rustgevende design dat is geïnspireerd op de fantastische locatie.’ 

Dual branded hotels 

Het concept van dual branded hotels is relatief nieuw in Nederland. Marriott was in 2019 een van de eerste met een combinatie Moxy en Residence Inn. Ook dit waren net als Tribe toen van beide merken de eerste vestigingen in Nederland. 

In 2020 werd de komst aangekondigd van de eerste Europese vestiging van IHG’s dubbelconcept Holiday Inn Express & Suites, in Deventer

Zowel het dubbelhotel van Marriott als dat van IHG worden gerealiseerd door Cycas Hospitality als franchisenemer. Dit bedrijf heeft zich gespecialiseerd in dual-branded hotels en opereert hotels van bijna alle grote internationale hotelbedrijven.