YouTube-ster achter counter cafetaria's: '170 kinderen gelukkig gemaakt'

YouTube-ster achter counter cafetaria's: '170 kinderen gelukkig gemaakt'

Dylan Haegens heeft zaterdag 28 mei vegetarische loempidellen gebakken bij de cafetaria's De Pieper in Helvoirt en Rikken in Groesbeek. De komst van de populaire youtuber was het gevolg van een door Vanreusel uitgeschreven prijsvraag rondom de lancering van de snack. 'Het is een keileuke vent en we hebben samen 170 kinderen gelukkig kunnen maken.'

In november gooide corona nog roet in het eten, maar zaterdag 28 mei bracht Haegens - met twee YouTube-kanalen goed voor ruim 2,5 miljoen volgers - een bezoek aan beide cafetaria’s. ‘Hij is van 12.00 tot 13.00 uur geweest en dat was hartstikke leuk’, vertelt René Jacobse van De Pieper aan Misset Horeca. ‘Het is een keileuke vent.’

Corona

De ondernemer koos er dit keer voor niet zoveel ruchtbaarheid te geven aan de komst van de Youtuber. ‘In november informeerden we de media en belde de lokale krant met allemaal vragen. Of we drankhekken zouden plaatsen, of we toiletwagens gingen plaatsen, dat soort zaken. Niet veel later belde de gemeente en besloten we samen het bezoek naar het voorjaar te verplaatsen, ook en vooral vanwege corona.’

Dylan Haegens

Jacobse zocht nu contact met de gemeente over de nieuwe datum en vertelde alleen op Facebook en Instagram over het bezoek van Dylan Haegens.

‘En dan enkel voor bepaalde postcodes. Mijn vrouw en ik hadden inmiddels wel ingezien dat zijn komst iets groters was dan we destijds dachten en we wilden voorkomen dat het te druk zou worden. Samen met de gemeente hebben we een en ander ingevuld. Er stonden dranghekken, er waren verkeersregelaars en we hebben bonnetjes uitgedeeld aan de aanwezigen.’

Vegetarische loempidel

Uiteindelijk kwamen 240 mensen naar de cafetaria toe. ‘Waarvan 170 kinderen. De eerste waren er al rond kwart over tien, terwijl Haegens om twaalf uur kwam. Wij hadden dat ook verwacht en waren daarom al om half negen op de zaak. Iedereen heeft een vegetarische loempidel gehad en de kinderen zijn met hem op de foto geweest. Er zijn alleen maar tevreden partijen.’

Jacobse kijkt positief terug. ‘We hadden het advies gekregen extra personeel in te roosteren, zodat we er omzettechnisch van zouden kunnen profiteren. Wij hebben er echter voor gekozen de cafetaria verder dicht te doen. Ik zie het als marketing, omdat het goed is voor de publiciteit.’

Gratis friet

De ondernemer laat weten vaker producten weg te geven. ‘Omdat ik ervan overtuigd ben dat dit beter werkt dan een advertentie ergens. Tijdens de Week van de Friet hadden we altijd het frietalarm en konden kinderen gratis friet komen halen als het alarm ging. Vanwege corona hebben we dat 2 jaar geleden voor het laatst gedaan, maar in Helvoirt hebben ze het er nog steeds over.’

Vanreusel

De Pieper en Rikken kregen bezoek van Haegens, omdat ze hadden deelgenomen aan een door Vanreusel uitgeschreven prijsvraag. De producent presenteerde de vegetarische loempidel vorig jaar mei exclusief voor het horecakanaal. Marketingmanager Maurice de Kroon had het tegen Misset Horeca over een ‘unieke ontwikkeling in de snackgeschiedenis’.

Haegens liet meermaals weten fan te zijn van de loempidel en wil met de vegetarische variant een verantwoorde snack promoten. Vanreusel zocht contact met hem, ook vanwege de ambities om te verjongen.

Kans voor ondernemers

National salesmanager Sander ten Westeneind vertelde destijds te geloven in een aanzuigende werking en dus kansen voor ondernemers. ‘Als iemand die jij volgt enthousiast is over een product, in dit geval een snack, dan wil je die proeven.’

De Pieper schrijft op zijn Facebookpagina over ‘een superleuke middag’. ‘Dylan had voor iedereen tijd om op de foto te gaan en handtekeningen uit te delen. Het was zo leuk om alle blije en soms gespannen gezichtjes van de kinderen te zien. En wat een leuk team had hij bij zich, zij maakten de middag echt af, super!’