Conscious Hotels wil met nieuwe eigenaar Europa in

Het Nederlandse investeringsfonds Nipa Capital neemt een belang van 75 procent in Conscious Hotels. De duurzame hotelketen van Marco Lemmers en Nipa willen samen fors groeien en de komende jaren het aantal kamers vervijfvoudigen waarbij ook de stap over de grens gemaakt wordt.
Delen:

Het eerste Conscious Hotels opende in 2009 bij het Museumplein en in de tien jaar daarna groeide de keten uit tot vier Amsterdamse hotels, waarvan de meest recente in 2018 opende in het Westerpark. Toen al was ceo en mede-oprichter Marco Lemmers bezig met expansie, maar door afgeketste deals en later corona lukte dat nog niet.

Nadat zakenpartner Sam Cohen aangaf iets anders te willen gaan doen, ging Lemmers op zoek naar een kapitaalkrachtige partner die zowel het aandelenpakket van Cohen wilde overnemen als wilde helpen om de groeiambitie waar te maken. Die partner is gevonden in Nipa Capital, dat nu 75 procent van Conscious Hotels in handen heeft. De overige 25 procent blijven van Lemmers, die ook als ceo aan zal blijven.

Nipa Capital investeert sinds 2021 in vernieuwende Europese hotelconcepten gericht op Gen Z en millennials, precies de doelgroep waarop ook Conscious Hotels zich richt. De Amsterdamse keten ziet zich als dé grondlegger van duurzame hospitality in Europa, en ook anderen bevestigen dat.

Één van de honderd beste plekken ter wereld

Zo won Conscious in 2020 de ‘Hotel Asset Manager Association Sustainable Strategy Award’ tijdens het International Hotel Invester Forum. De vestiging in het Westerpark van Amsterdam werd in 2018 in Time Magazine uitgeroepen tot één van de honderd beste plekken van de wereld.

Conscious Hotels Westerpark

In Amsterdam heeft de hotelketen vier hotels met in totaal 318 kamers, twee restaurants en twee koffie- en retailconcepten. ‘Sinds 2009 bieden we onze gasten stijlvolle, duurzame interieurs, 100% biologisch eten en drinken, en de meest eenvoudige guest journey onder het motto ‘doing good, while looking good’, zegt Lemmers.

Vervijfvoudiging aantal kamers

Samen met Nipa Capital wil Conscious Hotels het aantal hotelkamers vervijfvoudigen door heel Europa en in de Nederlandse grote steden. ‘Met een positieve humoristische boodschap willen we mensen verleiden om betere keuzes te maken. En we gaan alleen iedereen meekrijgen door te laten zien dat alles wat duurzaam is, ook heel goed, erg lekker en super aantrekkelijk kan zijn’, voegt Lemmers toe.

In 2018 was Lemmers ver met een locatie in Den Haag. Die deal ketste af, maar ook nu weer is hij in gesprek met Haagse vastgoedpartners om daar een Conscious te openen. ‘Dat is een interessante stad. Door de vele ambassades is het heel internationaal en ook veel zakelijker dan Amsterdam. Hier moeten we het meer van leisure gasten hebben, wat in coronatijd wel heel goed uitkwam.’

Top-3 wensenlijst in Nederland

Na Den Haag wordt zijn top-3 wensenlijstje in Nederland afgemaakt met Utrecht op twee en Rotterdam op drie. Maar naast Nederland kijkt Lemmers – samen met Nipa – nadrukkelijk ook over de grens. ‘We hebben een aantal focusgebieden aangewezen: Scandinavië, het Iberisch schiereiland en Duitstalig Europa. Daar gaan we als eerste naar kijken en voeren we ook al gesprekken.’

In principe is Conscious een asset-light hotelorganisatie, maar met de komst van Nipa is ook veel kennis en expertise op het gebied van vastgoed binnengekomen. Dus mocht de situatie zich voordoen dat een hotel inclusief vastgoed beschikbaar komt, dan is dat een mogelijkheid.

Vóór 2030

Lemmers noemt 2030 als mijlpaal voor het bereiken van die vervijfvoudiging van het aantal kamers. Dat zijn er nu ruim 300, en zouden er over 8 jaar dus ruim 1500 moeten zijn.

‘Maar daarin zijn we wel afhankelijk van de locatie’, zegt Lemmers. ‘Een bestaand hotel overnemen en met duurzame investeringen geschikt maken voor Conscious gaat sneller dan bijvoorbeeld een kantoorpand converteren. Dan ben je al snel drie jaar verder.’

Samenwerking Nipa en Boron

Nipa Capital richt zich specifiek op innovatieve en unieke hospitalityconcepten voor Gen Z en millennials. Deze reizigers willen de wereld verkennen, maar voelen zich minder thuis bij traditionele hotelketens. Patrick Grasso, partner bij Nipa Capital: ‘Van de wereldwijd 19 miljoen hotelkamers zijn minder dan 500.000 kamers gericht op de wensen en behoeften van Gen Z en millennials. Door het aanbod voor deze doelgroep uit te breiden, brengen we daar samen verandering in.’

Vlnr: Patrick Grasso (Nipa Capital), John Fentener van Vlissingen (Boron) en Marco Lemmers (ceo Conscious Hotels)

Binnen Nipa is Boron, de privé-investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen, cornerstone investor in Conscious. De samenwerking tussen Conscious, Nipa en Boron is gebaseerd op gemeenschappelijk duurzame groeiambities. ‘Met onze verenigde expertise en ervaring op het gebied van reizen, vastgoed en investeringen kunnen we Conscious Hotels optimaal ondersteunen bij de voorgenomen groei’, aldus Grasso.

Over Nipa Capital

Nipa Capital is een onafhankelijke Europese vastgoedinvesteringsmaatschappij die in 2018 werd opgericht door oud-zakenbankier Nikolaas Henket en hospitalityondernemer Patrick Grasso. Nipa is gevestigd in Amsterdam en investeert in vastgoed, innovatieve hospitalityconcepten en Pan-Europese beursgenoteerde vastgoedfondsen.

Vlnr: Patrick Grasso (Nipa Capital), John Fentener van Vlissingen (Boron) en Marco Lemmers (ceo Conscious Hotels)

Over Boron

Boron is de family office en investeringsmaatschappij van de familie Fentener van Vlissingen. Boron heeft belangen in diverse grote en kleine ondernemingen, beheert een tiental stichtingen en investeert actief in vastgoed in Europa en de Verenigde Staten.

Over Marco Lemmers

Marco Lemmers is oprichter en ceo van Conscious Hotels en grondlegger van duurzaam toerisme in Amsterdam. Hij heeft Bedrijfskunde gestudeerd, en had voordat hij het Conscious-avontuur begon, een succesvolle carrière in de financiële wereld. De wens om de planeet te beschermen voor zijn dochter Giulia is 14 jaar geleden de reden voor de fundamentele keuze voor duurzaamheid bij het opzetten van hospitality concept Conscious Hotels.