1 op 3 horecazaken kan prijsverhogingen doorrekenen naar gast

1 op 3 horecazaken kan prijsverhogingen doorrekenen naar gast

In 2023 zullen vooral de dienstverlenende sectoren groeien. Verdere digitalisering, maar vooral ook cyberbeveiliging zorgen ervoor dat ING Research hogere volumes verwacht in de IT-sector. Ook blijft de horeca, ondanks de hoge inflatie, nog doorgroeien.

In winkels nemen de verkopen daarentegen af, vooral door minder grote aankopen. In de industrie krimpen de energie-intensieve deelsectoren nog in de eerste helft van 2023. De productie in de bouwsector neemt dit jaar af doordat er minder bouwvergunningen worden afgegeven en de verkopen van woningen onder druk staan. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde Vooruitzicht Sectoren van ING Research.

Winstmarges horeca onder druk

Ook nu de coronapandemie achter de rug is, blijven het uitdagende tijden voor de horeca. Na de inhaalslag in 2022 wordt voor de horeca, met een volumegroei van respectievelijk 3% en 1%, zowel in 2023 als in 2024 een pas op de plaats gemaakt. Ondanks een historisch laag consumentenvertrouwen wordt de vraaguitval in 2023 naar verwachting nog enigszins gedempt door het omvangrijke financiële steunpakket van de overheid voor huishoudens.

Bovendien was er in januari en februari nog sprake van hoge jaar op jaar groei omdat de horeca vorig jaar in deze maanden nog te maken had met een lockdown. Door de hogere inkoop-, personeels- en energiekosten stijgen de prijzen in de horeca dit jaar naar verwachting voor het derde jaar op rij met ten minste 3%. Omdat het lang niet altijd mogelijk is om de hogere kosten volledig aan de gast door te berekenen, staan vooral de winstmarges bij restaurants en cafés onder druk.