Jonge ondernemers openen tweede Kwalitaria-vestiging

Jonge ondernemers openen tweede Kwalitaria-vestiging

Aan ambitie ontbreekt het Nick Leung (26) en Richie Tjin (24) niet. De jonge ondernemers openden begin deze maand de deuren van Kwalitaria Oranjelaan in Zoetermeer. 'Alles dat makkelijk is heeft voor ons weinig waarde, het geeft pas echt een kik als je jezelf continu weet uit te dagen.'

In Bleiswijk hebben Nick Leung en Richie Tjin al een Kwalitaria onder hun hoede en daar wordt nu de nieuwe locatie in Zoetermeer aan toegevoegd. Dat de heren in de horeca zijn beland is niet gek want, zoals ze zeggen, zijn ze opgegroeid tussen de friet. 'Onze ouders zijn altijd horecaondernemers geweest', legt Leung uit. 'Daardoor hebben wij van jongs af aan al affiniteit met de horeca.'

De liefde voor het ondernemen ontstond tijdens de hbo-opleiding die ze allebei volgden en waar ze elkaar leerden kennen. Wat begon als een schoolopdracht mondde uit in aanvragen van meerdere bedrijven. 'Toen ben ik al snel gestopt met mijn opleiding en een eigen bedrijf in weboplossingen gestart', vertelt Tjin. 'Iedereen verklaarde mij voor gek, maar ik volgde gewoon mijn hart. Nick is er langzaam ingezogen en uiteindelijk ook met zijn opleiding gestopt.'

Liefde voor horeca en ondernemen komt samen

Toen de ouders van Leung in 2021 aangaven te willen stoppen met Kwalitaria Bleiswijk, was dat voor de gedreven mannen een unieke kans om hun liefde voor de horeca en het ondernemen samen te brengen. 'We hadden het al druk genoeg, maar waren zo ambitieus dat we hebben besloten om de vestiging in Bleiswijk over te nemen', ligt Leung toe. En met succes, want door te starten met bezorgen en andere verbeteringen door te voeren hebben ze de omzet een flinke boost weten te geven. Dat succes smaakte naar meer: 'Toen de kans zich voordeed om een tweede Kwalitaria vestiging te openen, hebben we die dan ook met beide handen aangepakt.'

De nieuwe winkel is gevestigd aan de Oranjelaan in Zoetermeer, op zo’n 10 minuten rijden van de zaak in Bleiswijk. 'Op deze manier kunnen we de positie van Kwalitaria in de buurt verder versterken', vertelt Leung. De vestiging, die de tweede Kwalitaria in Zoetermeer is, focust zich vooral op bezorg- en afhaalbestellingen. 'Het is een wat kleinere vestiging die heel efficiënt is ingericht. De zaak is gelegen in een levendige straat met meerdere afhaalzaken, waar wij mooi tussenpassen. Kwalitaria onderscheidt zich met de kwalitatieve snacks, burgers en maaltijden; die heeft niet iedereen. En het is echt een mooie zaak geworden dankzij de verbouwing. Het interieur heeft veel stoere en robuuste details en natuurlijk de kenmerkende Kwalitaria-boom die de duurzaamheidsambitie van Kwalitaria symboliseert.'

Stip op de horizon

Dat het soms flink managen is om de tijd te verdelen tussen beide Kwalitaria-vestigingen en het runnen van hun eigen webdevelopment bureau beamen beide ondernemers. 'Gelukkig hebben we een bedrijfsleidster kunnen aannemen die de operationele leiding voor beide Kwalitaria-vestigingen op zich neemt. Zo kunnen wij áán de zaak werken in plaats van ín de zaak. Wat ook scheelt, is dat vanuit de franchiseformule alles al is uitgedacht. Aan veel zaken, zoals de marketing, hoeven wij geen aandacht te besteden, zodat wij kunnen doorpakken. Daar betaal je natuurlijk ook voor, maar het levert ons zeker meerwaarde op.'

'Wat ons betreft moet je altijd een doel stellen dat bijna onmogelijk is. Een stip op de horizon', aldus Tjin. 'Alles wat makkelijk is en waar je weinig moeite voor hoeft te doen, heeft weinig waarde, terwijl de weg om van niets iets te maken voor ons juist heel veel waarde heeft. Natuurlijk is het fijn als je daar dan uiteindelijk geld mee verdient, maar we proberen echt te kijken hoe we toegevoegde waarde kunnen bieden aan de maatschappij. Je moet jezelf blijven uitdagen en niet te snel in je comfortzone duiken. Dat is onze visie in het ondernemen en die hopen we nog heel lang te kunnen uitdragen.'