Begin volgend jaar nieuwe papieren editie van de Smulgids

Begin volgend jaar nieuwe papieren editie van de Smulgids

Het Nederlands Frituurcentrum wil begin volgend jaar de tweede editie van de Smulgids lanceren. Deze consumentengids met daarin frituurspeciaalzaken die een omweg waard zijn, werd in 2019 gelanceerd, maar kreeg vanwege corona nog geen vervolg. 'We verwachten er zo'n 120 bedrijven in op te nemen.'

Het wordt tijd voor een tweede editie, laat directeur Frans van Rooij van het Nederlands Frituurcentrum weten aan Misset Horeca. ‘De lancering van de gids voor 2020 heeft veel publiciteit gehad, maar leverde ons door corona desondanks een valse start op.’

Van 70 naar 120 bedrijven

In januari 2021 meldde Van Rooij al dat de 2021-editie ‘een beetje zinloos’ zou zijn, omdat de consument de horeca niet vrijelijk kon bezoeken. Ook in de jaren daarna bleef een nieuwe editie van de Smulgids uit.

Nu is volgens Van Rooij wel het moment voor de volgende stap en moet begin 2024 de tweede fysieke Smulgids verschijnen. ‘In de eerste gids stonden zo’n 70 bedrijven en we verwachten dat dit er in de nieuwe editie ongeveer 120 zullen zijn. We zien mogelijkheden voor groei naar 500 zaken.’

Goed Gefrituurd en Met Goud Bekroond

Cafetaria’s die in het bezit zijn van het ProFri-keurmerk Goed Gefrituurd of producten in het assortiment hebben die ‘Met Goud Bekroond’ zijn - eveneens een initiatief van ProFri - krijgen in ieder geval een plek in de nieuwe Smulgids.

Smulscore

‘Deze ondernemers weten dat ook’, aldus Van Rooij. ‘Daarnaast kunnen bedrijven voorgedragen worden door branche-experts en hebben we de Smulscore. Die laatste komt tot stand op basis van reviews van consumenten. Als die score voldoende hoog is, sturen wij een mystery visitor voor een check en kan een cafetaria een plek in de gids verdienen. Voor deze professionals wordt het een verrassing dat ze erin staan.’

Open inschrijving

Tot slot is er nog de open inschrijving. ‘Iedereen die uitblinkt, verdient een vermelding’, legt Van Rooij uit. ‘Met de gids wil ProFri ook het gat opvullen dat is ontstaan door het wegvallen van de Cafetaria Top 100. De laatste editie hiervan was in 2018 en de branche verdient een eigen jaarlijks feestje, maar zonder ranking. Daarbij hoeven we niet te stoppen bij honderd mooie bedrijven, maar kunnen we iedereen een plekje in de gids geven. Mits de onderneming voldoet aan de voorwaarden uiteraard.’

Cafetaria’s die omweg waard zijn

ProFri introduceerde de Smulgids om voor de consument een ‘onmisbare lijst met smuladressen voor Nederlanders die houden van de lekkernijen uit de frituur’ te maken. ‘Cafetaria’s die een omweg waard zijn’, aldus Van Rooij. ‘We hopen dat we op die manier samen met ondernemers het mooie van ons vak kunnen laten zien. Trots uitstralen en de slingers ophangen.’

ProFri-leden sowieso in de gids

Voor alle bij ProFri aangesloten ondernemers is er sowieso een vermelding in de nieuwste Smulgids. Van Rooij daarover: ‘Omdat we vinden dat je ook moet zijn aangesloten bij een vakvereniging als je wilt uitblinken in je vak. ProFri is op dit moment de enige vakvereniging, maar dat hoeft wat mij betreft zeker niet zo te blijven.’

De dynamiek in de branche zorgt ook bij de ontwikkeling van de gids voor veranderingen. ‘Van de 70 bedrijven uit de eerste gids zijn er 20 of veranderd van eigenaar of gesloten, verduidelijkt Van Rooij. ‘We willen echt die bedrijven waarvoor je als consument een omweg wilt maken.’

Lancering

Wanneer en waar de lancering plaatsvindt, is nog niet duidelijk. Van Rooij: ‘We denken na over de Horecava, maar daarover moeten we dan in gesprek met de organisator. Een en ander hangt ook af van de support van onze partners. Hoe meer financiële mogelijkheden, hoe meer opties.’