Hoge NPS loont voor koffieketens: gasten drinken hun koffie vaker ter plekke

Hoge NPS loont voor koffieketens: gasten drinken hun koffie vaker ter plekke

De grootste koffieketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Bezoekers van koffieketens met een hoge NPS drinken hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen. De hoogst behaalde NPS van een Nederlandse koffieketen is +88.

De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5000 Nederlanders. 

Coffeelovers krijgt de hoogste NPS 

De Net Promoter Score (NPS) meet de bezoekerstevredenheid. De gemiddelde NPS van een koffie- en lunchketen is +57. Coffeelovers (+88) en Vlaamsch Broodhuys (+84) krijgen de hoogste NPS van alle ketens. Brownies&downieS volgt met een score van +78. De NPS van zowel Anne&Max als Bufkes is +72. Hoewel alle koffiezaken en lunchrooms een positieve score hebben, krijgt Dunkin’ de laagste score (+31). Daarop volgen Starbucks (+44), BackWERK (+50) en D.E Café (+50).

bron: Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens
bron: Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens

Correlatie NPS en ter plaatse nuttigen 

De koffie- en lunchketens met een hoge NPS hebben gemeen dat de bezoekers vaker hun bestelling ter plaatse nuttigen dan afhalen. Coffeelovers, Brownies&downieS en Anne&Max hebben alle drie een hoge NPS en het hoogste percentage bezoekers die blijven zitten om te eten en te drinken. 

Het aantal koffiezaken en lunchrooms is in de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid. Gevestigde ketens breiden uit en nieuwe formules zijn in opkomst. Steeds vaker fungeren ze als ontmoetingsplek of tweede werkplek. Het creëren van voldoende onderscheidende waarde is echter belangrijker dan ooit in deze competitieve markt. Maar welke ketens slagen er het beste in om de consument voor zich te winnen? 

De Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens vergelijkt de 31 grootste ketens van Nederland aan de hand van maar liefst 14 prestatie-indicatoren. Hiermee kunnen we niet alleen de algehele populariteit meten, maar ook de prestaties op belangrijke indicatoren in de gehele ‘brand funnel’ vergelijken. 

Hogere NPS voor restaurantketens 

Multiscope voerde onlangs soortgelijke onderzoeken uit voor restaurantketens en voor hotelketens. Het valt op dat restaurantketens gemiddeld de hoogste NPS van +72 behalen, gevolgd door koffie- en lunchketens met een score van +57. Hotelketens scoren gemiddeld het laagst met een NPS van +49. 

Over Multiscope 

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. Daaronder ook de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor koffie- en lunchketens. In het onderzoek zijn 4996 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Bekijk hieronder een video waarin onderzoekers van Multiscope ingaan op de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens.