Is het klassieke kindermenu nog van deze tijd? 'Er liggen kansen voor de horeca'

Is het klassieke kindermenu nog van deze tijd? 'Er liggen kansen voor de horeca'
Kinderen in de horeca, foto ter illustratie (Anne-Roos Radings - Capture Life)

Frietjes, pannenkoeken of een pizza blijven populair in het kindermenu. Maar ook de kleinste gasten willen bij een restaurantbezoek wat te kiezen hebben. In de gemeentes Voorne aan Zee en Nissewaard gingen horeca en kinderen met elkaar in gesprek. 'Ouders willen geen zeurende kinderen aan tafel, daar liggen óók kansen.'

Basisschoolkinderen en vijftien horecaondernemers - uit de genoemde gemeentes – zaten onlangs samen rond de tafel. Hoofdonderwerp: kindermenu’s. Wat smaakt er lekker, wat is gezond, wat ziet er spectaculair uit? Kortom: wat zouden kinderen willen eten als zíj het voor het zeggen hadden? Nu de officieuze resultaten gedeeld zijn in de media, wordt er online volop over gediscussieerd.  

Wraps, pasta's, poké bowls

‘Uit eten gaan is ook voor kinderen een feestje. En een patatje met een snackje kan daar heel goed bij passen’, zegt Karien Horsten, die het project leidde en partijen bij elkaar bracht. ‘Maar als kinderen de keuze hebben, dan komen er ook hele andere gerechten voorbij. Wraps, pasta's, poké bowls. De eetpatronen van kinderen zien er heel anders uit dan die van een generatie eerder. Daarbij vinden ouders het ook steeds belangrijker dat er gezondere opties op het menu staan.’

Sinds vorige week werkt restaurant Duinhoek in Hellevoetsluis met een aangepaste kinderkaart. Uitgangspunt daarbij is dat kinderen aan tafel zélf aan de slag kunnen met hun gerecht. De restaurantbeleving voor de jongste gasten kan zo ook aantrekkelijker worden.

Gezond en minder gezond: fifty-fifty aan omzet

Zo kunnen kinderen zelf een wrap beleggen of poké bowl in elkaar knutselen. Een van de hardlopers – friet met kroket of frikandel – is minder prominent op de kaart aanwezig. Eigenaar Mellanie Snoeij was bij een brainstormsessie met de kinderen, en was verrast over de opties die werden aangedragen door de kinderen.

‘Het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Maar na het eerste weekend is de verhouding tussen gezonde en minder gezonde kindergerechten ongeveer fifty-fifty’, zegt Snoeij tegen Misset Horeca. ‘We merken dat kinderen het leuk vinden om zelf als chef met hun eten aan de slag te gaan. Ouders kunnen daardoor ook langer én ontspannen aan tafel zitten. We verkopen ook schelvis en een mini-hamburger. En ook de optie van friet met frikandel bestaat nog, die wordt aangeduid als optie voor de ‘makkelijke chef’.’ Snoei zegt in de bediening en in de mise-en-place wel wat meer tijd kwijt te zijn.

Geen zeurende kinderen

Horsten vertelt dat kinderen het belangrijk vinden dat ze zíen wat ze eten. Daarom werken ‘deconstructed’ gerechten vaak goed, zoals een basis wrap die kinderen zelf kunnen beleggen met allerlei ingrediënten. ‘Kinderen vinden het dan ook wel spannend om dingen te proberen, maar als je uitlegt wat ze eten, dan gaat het vaak goed. En het grote voordeel is daarbij ook dat kinderen zich minder vaak vervelen aan tafel. Ouders willen geen zeurende kinderen aan tafel, daar liggen dus óók kansen voor de horeca.’

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.