Landelijk zijn nu zo’n 50 horecabedrijven en cateraars aangesloten bij het initiatief voor meer biodiversiteit. Zij voldoen al aan de spelregels van het programma of zijn daar druk mee bezig. Deze bedrijven krijgen allerlei voordelen. BOJB-koplopertrajecten in Noord-Holland, Overijssel en Utrecht speelden en spelen een belangrijke rol bij dit succes. Een nieuw koplopertraject in Zuid-Holland gaat nu ook van start.
Samenwerken
Het nieuwe initiatief in Zuid-Holland is mogelijk gemaakt door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de provincie. Dutch Cuisine gaat daarin ten eerste samenwerken met Bidfood, die inmiddels ook partner van BOJB is geworden en die ook betrokken was bij het koplopertraject in Overijssel.
Dat houdt in dat Dutch Cuisine klanten van deze horecagroothandel begeleidt om aan de BOJB-spelregels te voldoen op het niveau van Supporter, Partner of Ambassadeur. Deze koplopers worden op allerlei manieren in het zonnetje gezet.
Producten die volgens de criteria van BOJB afdoende bijdragen aan biodiversiteit worden in het assortiment van Bidfood herkenbaar en bestelbaar gemaakt. Deze criteria zijn met diverse organisaties en experts op het gebied van biodiversiteit ontwikkeld en hebben daardoor een groot maatschappelijk draagvlak.
Biodiversiteitvriendelijke producten uit Zuid-Holland krijgen in het koplopertraject als flagships extra aandacht. Zo voldoen we aan de behoefte van horeca en cateraars aan zowel duurzame/biodiversiteitvriendelijke producten als producten uit de eigen regio.
Vogelvriendelijk rundvlees
Als pilot in het koplopertraject wordt getracht om een vogelvriendelijke rundvleesketen te ontwikkelen. Dergelijk rundvlees zou een prachtige en innovatieve BOJB-showcase zijn. Het reeds bestaande initiatief ‘vogelvriendelijke zuivel’ van Vogelbescherming Nederland is daarvoor het vertrekpunt.
Momenteel verdwijnt het vlees van productiesystemen die voldoen aan de criteria voor vogelvriendelijke zuivel meestal zonder meerwaarde in mainstream ketens. In samenwerking met vijf Zuid-Hollandse veetelers die al voldoen aan de zuivelstandaarden, zullen Dutch Cuisine, Bidfood, Vogelbescherming en Meat Concepts proberen om voor het rundvlees van deze bedrijven een BOJB-flagship met een aansprekend biodiversiteitverhaal in de markt te zetten.
Meedoen
Geïnteresseerd om ook aan het BOJB-programma mee te doen, al dan niet in het kader van het koplopertraject in Zuid-Holland, en daarbij door Dutch Cuisine gratis begeleid te worden? Zie www.biodiversiteitopjebord.nl voor meer informatie.