Minimumprijs bier retail, maximumprijs horeca

Minimumprijs bier retail, maximumprijs horeca

Minimumprijzen voor bier in de retail en maximumprijzen in de horeca. Als het aan bierconsumentenvereniging PINT en Jeroen Carol-Visser ligt, dan is het snel zover. Ook over de rol van de brouwer als financier heeft de voorzitter een duidelijke mening. 'Hartstikke fout dat het bestaat, maar ondernemers hebben de mogelijkheden maar al te graag aangenomen.

Bierconsumentenvereniging PINT was organisator van het congres Bewust Bier, dat vrijdag 24 mei plaatsvond op het Spuiplein in Den Haag. Een van de redenen om te kiezen voor dit thema, is de continue stroom aan negatieve publiciteit, aldus voorzitter Jeroen Carol-Visser voor de camera van Misset Horeca.

‘Met het symposium wilden we laten zien dat bier is om van te genieten’, aldus de voorzitter. ‘Alle negatieve publiciteit is zo zonde. Nederland telt op dit moment 165 brouwerijen die samen goed zijn voor meer dan duizend bieren. Bier is er voor ieder moment én om verantwoord van te genieten.’

Bier als lokmiddel

PINT is voorstander van een wettelijke minimumverkoopprijs voor bier in de supermarkt. Carol-Visser: ‘Wellicht gek dat een consumentenvereniging dat roept, omdat je als consument je product zo goedkoop mogelijk wilt, maar supermarkten verkopen bier onder de minimumprijs en gebruiken het als lokmiddel.’

En dan ben je volgens de voorzitter niet bezig met bewust bier. ‘Alcoholische drank inzetten om meer chips te verkopen. Dat is bewust onverstandig actief zijn.’

PINT

Naast een minimumprijs in de retail is PINT ook ‘groot voorstander’ van het hanteren van een maximumprijs in de horeca. Carol-Visser: ‘Als consument noem ik dit een prima idee. Maar wel met een voorbehoud.’

Voor een grote brouwer is het maken van pils veel goedkoper dan bijvoorbeeld een stout van een kleine brouwerij met een batch van 100 liter, aldus Carol-Visser. ‘Bij het vaststellen van een maximumprijs moet daarmee wel rekening worden gehouden.’

Accijnzen

Wat volgens de voorzitter daarbij eveneens moet worden meegenomen, is het blijven toenemen van de accijnzen. ‘In januari komt er een prijsverhoging van de accijnzen aan en gaat per krat bier liefst €5 naar de staat aan accijns.’

Brouwerijen

PINT volgt de strijd van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) tegen de brouwerijen op de voet en steunt de belangenorganisatie in die strijd. Carol-Visser: ‘Wij zijn het erg eens met KHN, brouwerijcontracten maken de biermarkt ziek doordat brouwerijen spelen als bank.’

Maar Carol-Visser wil benadrukken dat de belangenorganisatie voorbijgaat aan één punt. ‘Er is een tegenkant, die KHN niet belicht. Horecaondernemers stonden te springen om de brouwerijen, omdat ze bij de bank geen geld kunnen krijgen. De brouwerijen hebben het geld wel en de ondernemers hebben dat maar al te graag willen aanvaarden.’

Congres Bewust Bier

Carol-Visser kijkt tevreden terug op het congres in Den Haag, maar vindt het wel jammer dat tegenstanders van alcoholgebruik - waaronder het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP - geen gehoor gaven aan zijn uitnodiging om te komen spreken in Den Haag. Ook KHN en de grote bierbrouwers werden tevergeefs benaderd.

Met PINT gaat het volgens de voorzitter, die er volgend jaar mee gaat stoppen, goed. ‘Ik hoorde van de ledenadministratie dat de vereniging groter is dan ooit. Ik ben nu 4,5 jaar voorzitter, het is een erg leuke baan naast mijn reguliere baan, maar het wordt nu tijd voor mijn privéleven.’