AB Inbev wil forse groei in alcoholarm bier

AB Inbev wil forse groei in alcoholarm bier

Biergigant AB Inbev wil de komende jaren fors groeien in het segment alcoholarm en alcoholvrij bier. In 2025 moet deze productgroep goed zijn voor 20 procent van de verkopen.

Dat schrijft Reuters. Op dit moment is het segment nog klein binnen Anheuser-Busch Inbev, de fabrikant van merken als Budweisers, Stella Artois, Jupiler, Corona en Beck’s. Reuters haalt marktonderzoeker Plato Logic aan die stelt dat bier met een alcoholpercentage tot 2,8 procent nu nog maar goed is voor een marktaandeel van 2,5 procent. Wel groeit de afzet veel harder dan de totale biermarkt.

Markt voor bier met een hoger alcoholpercentage is vol

Analist Spiros Malandrakis van Euromonitor ziet de logica van de stap van AB Inbev wel. ‘Het segment met hogere alcoholpercentages wordt door specialistische brouwerijen ingevuld. De grote jongens hebben nu besloten zich op een segment te storten waar de markt minder vol is’, zegt hij tegen het persbureau.

Budweiser Prohibition voorloper nieuwe generatie

AB Inbev lanceerde in mei van dit jaar al Budweiser Prohibition Beer, een product met 0,0 procent alcohol. Canada geldt als een testmarkt als voorbode van een bredere uitrol van het product. Bier met een lager alcoholpercentage speelt in op de gezondheidstrend bij consumenten en heeft voor de brouwers als voordeel dat er minder heffingen over hoeven te worden betaald, waardoor de winstmarges hoger liggen.

Radicale aanpassingen aan productie

Reuters haalt Charles Nouwen aan, die wereldwijd verantwoordelijk is voor productontwikkeling binnen AB Inbev. Volgens Nouwen is het nieuwe Prohibition Beer het resultaat van radicale aanpassingen aan het productieproces. ‘Voor veel consumenten waarmee we tests hebben uitgevoerd en zelfs collega’s die niet deelnamen aan testpanels zijn we erin geslaagd ze in de maling te nemen door gewone Bud en Bud Prohibition door elkaar te gebruiken. Het was niet makkelijk voor ze om het onderscheid te proeven.’