Horeca voelt zich lamgeslagen, harde lockdown dramatisch

Horeca voelt zich lamgeslagen, harde lockdown dramatisch

De horeca voelt zich lamgeslagen door de nieuwe maatregelen van het kabinet. Eigenaren van horecabedrijven zijn somber en pessimistisch over hun toekomst, zo laten horecaondernemers weten.

'Onrechtvaardig', noemt restauranteigenaar Dennis Dekkers in Nijmegen de nieuwe corona-maatregelen. Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland noemt de nieuwe maatregelen 'heel teleurstellend'. Horecaondernemers hebben de afgelopen weken met het laatste sprankje hoop alles op alles gezet om er met kerst toch iets van te maken. Deze nieuwe lockdown komt dan ook hard aan.

'De decembermaand staat in de horeca normaal in het teken van veel festiviteiten zoals bedrijfsfeesten, (kerst)borrels, uitgebreide diners, dagjes uit of weekendjes weg. De feestmaand die zó belangrijk is voor de héle branche valt nu voor het tweede jaar op rij in duigen. Met de tot nu toe geldende avondlockdown hebben ondernemers de afgelopen periode al belangrijke beslissingen moeten nemen qua planning, personeelsinzet en inkoop. De bestellingen bij de groothandel zijn inmiddels geplaatst en voor een groot deel ook al uitgeleverd; om 5 voor 12 kunnen deze bestellingen niet meer worden teruggedraaid.'

Compensatie voor inkoop

KHN is van mening dat horecaondernemers gecompenseerd moeten worden voor deze inkoop waar geen omzet tegenover zal staan. Ondernemers zitten nog steeds met flinke schulden van eerdere lockdowns, die kunnen dit er echt niet bij hebben. KHN pleit daarom voor een extra subsidie Horeca Voorraad en Aanpassingen (HVA). Zoals die eind vorig jaar ook is ingevoerd toen de horeca van de ene op de andere dag werd gesloten.

Opeenstapeling van fouten

Horecaondernemer Johan de Vos vindt 'dat de maatregelen volgen op een opeenstapeling van fouten. We hopen dat het in drie weken verandert en niet dat we in treurigheid de maatregelen gaan rekken tot maart/april.' Maar, zei hij, 'met dit kabinet weet je: het wordt geen 14 januari.' Hij spreekt van 'de zoveelste klap, net in hét seizoen voor restaurants'.

Horecaondernemers spreken vooral over frustratie, en financiële en mentale nood bij hun bedrijven. Ze missen een hoopvol perspectief in de nieuwe maatregelen. Ze proberen personeel binnenboord te houden, ondanks de sluiting. Herman Hell zegt zo'n vijfhonderd mensen op de loonlijst te hebben.

'We proberen iedereen erin te houden, we hebben ze na de crisis weer nodig.' Ook Dekkers probeert te voorkomen dat de 25 mensen die zijn restaurant in dienst heeft buiten boord vallen. 'Als ik ze eruit zet, krijg ik ze in maart niet meer terug.'

Mentaal om zeep

'Heel ondernemend Nederland wordt mentaal om zeep geholpen', aldus De Vos. 'Ik ken mensen in onze sector die het niet meer redden, veel mensen moeten 113 bellen, die kant gaat het op.' Gasten koesteren sympathie voor het lot van de horeca, zegt De Vos. 'Maar ik heb het hele huis vol 'sterkte ermee' liggen, de deur kan intussen al niet meer dicht.'

Hell, met 5 pizzeria's en 9 stadscafés in Rotterdam, maakt zich grote zorgen om het wegvallen van de subsidie. Kleinere zaken hebben daar volgens hem wel nog recht op, maar de grotere moeten het na 1 januari zonder financiële steun stellen. 'De afgelopen twee jaar waren moeilijk, maar het komende kwartaal wordt de allermoeilijkste tijd tot nu toe', zegt hij. 'We kunnen zonder hulp niet overleven.'