nieuws

Ruim tweeduizend bedrijven doen mee aan Fairtrade@Work

Catering

Aan de campagne Fairtrade@Work doen ruim 2000 bedrijven mee. Met deze actie promoot Stichting Max Havelaar het gebruik van Fairtrade producten op het werk. Onder meer Sodexo, Albron en Compass hebben zich aangesloten bij de campagne.

Ruim tweeduizend bedrijven doen mee aan Fairtrade@Work

Max Havelaar heeft werkgevers en werknemers opgeroepen om op dinsdag 26 oktober een originele activiteit te organiseren met Fairtrade producten zoals een koffiebreak, ontbijt of lunch.

Sodexo, Albron en Compass (Eurest) hebben toegezegd acties te ontplooien in de ruim 2000 bedrijfsrestaurants die zij verzorgen. De origineelste activiteit wordt beloond met een Fairtrade@Work award, een bijzondere onderscheiding die het duurzame karakter van het bedrijf onderstreept.

Structureel

Peter d’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar, is dan ook erg tevreden over het verloop van de campagne tot nu toe. ‘Het is fantastisch om te zien dat de cateraars en veel andere bedrijven zo groots uitpakken op 26 oktober.’

‘Fairtrade stelt boeren in ontwikkelingslanden in staat om te werken aan een betere toekomst. Wij hopen dat deze campagne leidt tot een structurele opname van Fairtrade producten in de bedrijfscatering’.

Magazine

Cateraar Albron heeft speciaal met leveranciers een magazine samengesteld over de Fairtrade producten in hun assortiment, Eurest serveert onder andere Fairtrade bananenshakes en bij Sodexo kunnen restaurantbezoekers zelf een Fairtrade menu samenstellen.

Aanmelden kan nog

Max Havelaar daagt alle bedrijven – groot en klein – uit om op 26 oktober een Fairtrade activiteit op het werk te organiseren. Tot vrijdag 15 oktober kunnen bedrijven zich inschrijven op www.fairtradeatwork.nl. Op 26 oktober zullen de winnende bedrijven bezocht worden door de vakjury die de awards zal uitreiken.

Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden waar de armoede vaak het grootst is. Zij ontvangen voor hun producten (onder meer koffie, thee, rijst, fruit en chocolade) minimaal een kostendekkende prijs en een premie.

Reageer op dit artikel