KHN: 'Haal Nederland uit de sluimerstand'
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) roept het nieuwe kabinet op Nederland uit de sluimerstand te halen en de horecasector perspectief te bieden.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) roept het nieuwe kabinet op Nederland uit de sluimerstand te halen en de horecasector perspectief te bieden.

De nieuwe coronaminister Ernst Kuipers wil met een bredere blik naar de coronabestrijding kijken. De focus van het vorige kabinet op vooral de zorg is in zijn ogen niet houdbaar.

Vervangend werk tijdens een lockdown? Wat zijn de regels?

Nederlanders zijn in januari massaal vakanties aan het boeken. Het aantal geboekte reizen is in de eerste week van januari 2022 verdrievoudigd ten opzichte van de hele maand januari in 2021. Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd.

Mensen zouden ook een medisch mondmasker moeten dragen in publieke buitenruimtes waar niet voldoende afstand kan worden gehouden, zoals bij demonstraties, tijdens sportevenementen, in drukke winkelstraten en op drukke markten. Dat adviseert het Outbreak Management Team (OMT).

Silvester Out en Sanne de Leeuw zijn gestart als nieuwe eigenaren van Spaarne 66 in Haarlem. Zij hebben de zaak overgenomen van de familie Lemmers die sinds 2007 aan het roer stond.

De onvrede bij ondernemers over de verplichte coronasluiting van niet-essentiële winkels en andere diensten lijkt toe te nemen. Veel branches, van horeca, zonnestudio's tot boekwinkels, dringen bij het kabinet aan op heropening. Schoenenwinkel Van Mourik uit Sliedrecht heeft zelfs al aangekondigd op 15 januari hoe dan ook open te gaan voor winkelen op afspraak.

Het Wapen van Roosendaal en Café Zalen Donkenhof organiseren voor een tweede keer hun interactieve talkshow Bier (H)op Tafel. De combinatie van een voortdurende lockdown en het succes van de eerste editie, deed de ondernemers besluiten een tweede editie te doen, zondag 23 januari.

Veel ondernemers in Antwerpen hebben de afgelopen tijd goede zaken gedaan door de 'invasie' van dagjesmensen uit Nederland. De krant Het Laatste Nieuws (HLN) bericht dat veel winkeliers spreken over 20 tot 30 procent meer omzet dan verwacht.

Koppert Cress heeft een exclusief assortiment aan Nederlandse premium kwaliteit Planifolia-vanille gelanceerd, een orchideeënsoort die pas na drie jaar peulen geeft.

De verpakkingen van Bieze Professional zijn totaal vernieuwd. Eén herkenbaar gezicht voor foodprofessionals met oog voor kwaliteit en behoefte aan gemak.

Chef Jojan Kersbergen en tevens eigenaar van Restaurant Hanninkshof in Usselo, nabij Enschede, heeft zijn restaurant verkocht. Hij gaat zich voorlopig toeleggen op de productie van zijn eigen saus: Jojan's Husselsaus.

Vakbond FNV dreigt met stakingen bij bierconcern Heineken omdat de brouwer zijn personeel zou afschepen met een magere loonsverhoging. Als het bedrijf niet voor dinsdag 17.00 uur met een beter cao-bod komt, volgen er volgens een door de bond verstuurd ultimatum acties.

Steven Klein Nijenhuis van sterrestaurant Onder de Linden in het Groningse Aduard doneert deze maand een deel van de verkoop van zijn culinaire boxen aan de daklozen.

Huishoudens, winkeliers en dienstverlenende bedrijven in de Europese Unie zijn in december somberder geworden over de economie. Vooral in Nederland, waar een gedeeltelijke lockdown overging in de volledige sluiting van de horeca, winkels en bioscopen, daalde het vertrouwen hard.

Ondernemers die zich hebben verenigd in Amsterdam City, zijn een petitie gestart voor een open horeca en retail in Nederland. In de petitie wordt opgeroepen om te tekenen voor een beëindiging van de lockdown na 14 januari.

De Belgische coronamaatregelen blijven intact. Het Overlegcomité van Belgische regeringen ziet door de nu dominante omikronvariant en recordaantallen besmettingen deze week geen reden om te versoepelen, zei premier Alexander De Croo op een persconferentie. 'We kiezen voor het pad van voorzichtigheid.'

De Duitse regering is van plan een testplicht in de horeca in te voeren voor mensen die zijn gevaccineerd of besmet zijn geweest met covid-19. Met dit zogeheten 2G-plus-beleid wil bondskanselier Olaf Scholz de opmars van de omikronvariant stuiten, melden Duitse media.