artikel

‘Wij triggeren gasten om eens Palm of Cornet te proberen’

Horeca 131

De omzet in speciaalbieren groeit. Parallel daaraan groeit het aantal aanbieders. Voor een partij als Debuut, met bijna dertig horecalocaties in Nederland, een dilemma. Immers, zaken doen met iedere lokale brouwer afzonderlijke is onmogelijk. Daarom is het horecabedrijf ook zo blij met Swinkels Family Brewers; een breed en innovatief lokaal assortiment op basis van landelijke afspraken.

‘Wij triggeren gasten om eens Palm of Cornet te proberen’

Het is druk in het Belgisch Biercafé Olivier Utrecht, gevestigd in een oude kerk uit 1860 aan Achter Clarenburg. Aan de tafels worden afwisselend tapbiertjes (van Palm) en speciaalbieren uit de fles (Cornet) en blik geserveerd. ‘Zo’n 35 procent van de totale bierplas die wij verkopen, zijn speciaalbieren. Dat is dus substantieel’, vertelt Manager Inkoop Rutger van der Kreek van Loon van Debuut.

Ook gezien het feit dat bieren één van de belangrijkste productgroepen van de Debuut-bedrijven is. ‘Bier gaat wijn achterna. Onze gasten kiezen nadrukkelijk voor een lekker kwaliteitsbier, meestal een speciaalbier in plaats van een ‘gewoon’ tapbier.’

‘Zo’n 60 procent van de speciaalbieren bij biercafé Olivier is afkomstig van Swinkels Family Brewers’, vertelt Van Loon. Zo werkt Debuut al jaren samen met Palm. Dit werd gecombineerd met een aanbod vanuit Bier & Co. Deze belangrijkste onafhankelijke importeur en distributeur van speciaal- en lokale bieren in Europa is recent ingelijfd door Swinkels Family Brewers.

‘Hier bij Debuut komt alles samen’, lacht Jitse van der Feer, District Manager Speciaalbier bij de brouwerij. Hij doelt op het feit dat na Cornet en Palm nu ook het Duitse Weihenstephaner en het Schotse BrewDog worden uitgeleverd door Swinkels Family Brewers aan Debuut. ‘Wij zijn de ultieme portfolio-speler geworden; Debuut vindt bij ons alles onder één dak.’

Onwijs in beweging

Van Loon merkt op dat de biercategorie onwijs in beweging is. ‘De markt groeit, het aantal lokale aanbieders ook. Hoe ik dat weet? Nou, ik krijg wekelijks wel tien mailtjes van lokale brouwers die zaken willen doen. Dat gaat natuurlijk niet, alleen al om het simpele feit dat ik dan met iedereen afzonderlijk afspraken moet maken, er aparte facturatiestromen ontstaan en er allemaal afzonderlijke leveranciers aan de deur komen. Bijzonder inefficiënt. Met Swinkels family Brewers heb ik één partner, met een ontzettend sterk merkenportfolio. En een partner waarmee groei moet worden gerealiseerd.’

Een India Pale Ale, ofwel IPA, bijvoorbeeld moet tegenwoordig op de kaart staan. Net als Weizen en een lekker stevig blondbier als Cornet

Sinds de opstart van Debuut met de eerste locatie in 1982 door Ruud van Rietschoten groeide Debuut door de jaren heen uit tot een leidende restaurantgroep met 29 locaties. Hieronder zijn verrassende concepten op bijzondere locaties door heel Nederland. Veel van deze concepten zijn begrippen, denk aan STAN&CO, Popocatepetl, The Mexican, Kees, De Waag, De Vooruitgang en Belgian Beer Café Olivier. ‘Debuut wil toonaangevend zijn in gastvrijheid door in steden veelzijdige en spraakmakende horecaconcepten neer te zetten’, legt Van Loon uit.

Het horecabedrijf is recent onder de vleugels van Waterland Private Equity beland. Hiermee treedt een kapitaalkrachtige partner toe die Debuut in staat stelt om de groeistrategie versneld uit te voeren, stelt Van Loon. ‘De groeistrategie is best fors, in vijf jaar tijd moet Debuut tweemaal zo groot worden. Die groei kunnen we alleen realiseren met sterke partnerships, zoals in het segment speciaalbieren met Swinkels Family Brewers.’

Korte lijnen

Dat vraagt om scherpte, om korte lijnen, weet hij. ‘En die hebben wij. Een India Pale Ale, ofwel IPA, bijvoorbeeld moet tegenwoordig op de kaart staan. Evenals een Weizen en een lekker stevig blondbier als Cornet. Wat dat betreft zitten we goed bij de brouwerij.’ Ook omdat nieuwe trends daarmee binnen handbereik zijn. ‘Bier uit blik? Het kan tegenwoordig. Hier bij Oliver zeker. Daar zetten we bijvoorbeeld steeds vaker BrewDog voor, lekker bier uit blik’, aldus Van Loon.

Van der Feer vult aan: ‘Bier uit blik heeft veel voordelen. Het is bijvoorbeeld heel duurzaam, er is immers geen retourstroom zoals bij flessen nodig. En de kwaliteit is echt top vanwege het simpele feit dat er geen licht bij het bier in een blik komt.’ In de samenwerking kijken Swinkels Family Brewers en Debuut nadrukkelijk naar het verder optimaliseren van het bieraanbod binnen de verschillende zaken van het horecabedrijf.

‘We zitten dikwijls om de tafel met de verschillende accountmanagers, Daar bespreken we ook andere mogelijkheden voor groei, bijvoorbeeld door de kennis van onze medewerkers via producttrainingen te vergroten.’ Op dat vlak zijn er nog slagen te maken bij Debuut, erkent van Loon.

‘Er werken zo’n 1.500 mensen, die kunnen wij natuurlijk niet allemaal op training of een incentive sturen. Dus we moeten toe naar een splitsing, waarbij een deel van de medewerkers trainingen op locatie volgt, een deel trainingen digitaal tot zich neemt en en deel dat heel specifiek wordt getraind. Ik zie dat wel voor mij, voor de medewerkers die echt enthousiast zijn, en die echt meer willen weten over bieren, stellen we een bierklas samen waar ze regelmatig worden getraind en opgeleid tot biersommeliers.’

Zeker bij speciaalbieren is kennis belangrijk, weet Van Loon. ‘Een speciaalbier verdient uitleg, onze medewerkers triggeren dan ook gasten om eens Palm of Cornet te proberen.’

Wilt u weten wat Swinkels Family Brewers voor uw zaak kan betekenen? Ga dan naar www.sfbhoreca.nl

Dit artikel is gesponsord door Swinkels Family Brewers. 

Lees ook in deze serie:

 

Reageer op dit artikel