Puur eten en passende bieren bepalen succes van restaurant DIS

Puur eten en passende bieren bepalen succes van restaurant DIS

Puur eten. En puur ondernemerschap. Teun Horck combineert het bij DIS in de Proeffabriek op de Noordkade in Veghel. Het blijken de succesingrediënten van het concept, samen met de gevarieerde en passende bieren van Swinkels Family Brewers.

Het enthousiasme druipt er bij DIS van af. ‘Kijk hier, hier willen we een kabelbaan monteren waaraan allemaal emmers met flesjes bier, crushed ijs en glazen komen te hangen. Zo kan de gast zelf zijn favoriete biertje pakken tijdens het eten’, glundert Teun. Hij zegt dat dergelijke nieuwe concepten in zijn zaak zorgen voor de funfactor. ‘Gasten willen worden verrast. Daarnaast heeft men behoefte aan duidelijkheid. Eerlijke prijzen voor eerlijk en puur eten. Bij DIS eet je voor slechts een tientje een vlees-, vis- of vegagerecht.’

Beefbar en bierproeverij

Er is echter meer mogelijk bij DIS. De zaak is opgetrokken in de vorm van een schip, met op de boeg een wokrestaurant; DIS wok to go. Op het denkbeeldige dek worden verder de gerechten van een tientje geserveerd, aan de bar op het voordek kunnen gasten genieten van gerechten van vlees van koeien - het Maas-Rijn-IJsselvee (MRIJ) - die Teun zelf houdt. ‘We noemen het daarom ook wel de beefbar.’ Voor €17,50 eten gasten hier een biefstuk met wat frietjes, besprenkeld met Reypenaer  kaas, en een frisse salade. Teun: ‘En de maaltijd is heel goed te combineren met een bierproeverij; drie glazen bier met allemaal hun eigen karakter. Hieronder ook de seizoensbieren van Bavaria.’

Superior Pilsner

Op het achterdek is recent het 3-gangenrestaurant geopend; voor €30 kunnen gasten hier een avondje tafelen. ‘Vis- en vleesgerechten. Het menu communiceren wij via een tablet, iedere maand wisselt het aanbod. Bij DIS ‘n 10’tje presenteren we het menu op krijtborden, ook omdat we werken met dagverse producten waarvan het aanbod per dag kan verschillen. Dat laatste vinden gasten leuk; dit zorgt weer voor de nodige verrassing’, vertelt Teun.
In het 3-gangenrestaurant past Swinckels’ goed. Swinckels’ is een superior pilsner dat zich onderscheidt van andere pilseners door alleen gebruik te maken van zuiver mineraalwater met een gerstemout uit eigen mouterij en een blend van Cascade-hop en Polaris-hop. ‘We kunnen heel goed uit de voeten met het aanbod van de brouwer. Swinckels’ pilsener past goed bij de setting van het 3-gangenrestaurant. De bar, waar men kan genieten van goed kwalitatief eten, is laagdrempelig. Daar past juist Bavaria pilsener. Ook serveren we Cornet en La Trappe van Swinkels Family Brewers als aanvulling op deze bieren. Perfect.’

Teun Horck is een ondernemer van het puurste soort. Hij heeft het horecavak in diverse sterrenrestaurants geleerd. Vervolgens is hij jaren privékok geweest. In 2010 startte Teun samen met Tijs Swinkels Brownies & downieS. Het idee achter de formule: mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking een mooie en zinvolle dagbesteding geven door ze als volwaardige collega’s mee te laten werken in de horeca. En daarbij een goede kwaliteit eten en drinken voor te schotelen aan de klanten. In september 2016 stapte Teun uit de formule en heeft hij de plannen gesmeed voor DIS. Die formule is sinds januari 2017 gevestigd in de Proeffabriek aan de Noordkade in Veghel.

Het karakter matcht met DIS

Behalve de aansluiting op assortimentsgebied, matcht ook het karakter van Swinkels Family Brewers met dat van DIS. ‘Brabanders hè’, lacht Teun. ‘En al zouden we dat willen, we kunnen hier ook echt niets anders serveren dan Bavaria pils. De merken horen hier thuis, gasten verwachten dat.’
Maar daarmee heeft de DIS-eigenaar nog niet alles gezegd. ‘Ik ben loyaal, absoluut. Maar woord is wel woord. Van twee kanten. Dat vind ik belangrijk. En ik kan niet anders zeggen, bij Swinkels Family Brewers is afspraak ook echt afspraak. Dat vind ik gaaf.’

Teun deelt zijn veelheid aan plannen – ‘binnenkort maken we op het achterdek een podium en kunnen gasten onder het genot van een vers getapt biertje genieten van live muziek’ - ook met zijn vaste accountmanager van de brouwer, Antal. ‘De lijnen zijn kort, we sparren best geregeld. Neem de kabelbaan met biertjes op het voordek. Misschien worden de emmers wel Bavaria-branded. Dat zie ik wel voor me.’ Het is een relatie zoals de horecaondernemer het graag ziet. ‘Ik wil gewoon mooie dingen doen, dingen waaraan ik plezier beleef. Lekker koken, gasten laten genieten. Het is mooi als ik door partners als Swinkels Family Brewers word ondersteund om dat doel te bereiken.’

Dit artikel is gesponsord door Bavaria. 

Lees ook in deze serie: