De markt voor kant-en-klare maaltijden is in Europa in de periode van 1998 tot 2002 met 29 procent gestegen.
Volgens onderzoeker Enrique Figee is het aantal spelers, het aantal verkooppunten en de variatie in formules toegenomen met de marktgroei. Zo verwacht 88 procent van de bedrijven in de foodservice dat retailers steeds meer foodserviceproducten gaan aanbieden en ruim driekwart van de ondervraagde bedrijven meent dat hierdoor technologische innovatie belangrijker wordt om producten kant-en-klaar en vers aan te kunnen bieden. En dat heeft weer tot gevolg dat minder keukenpersoneel nodig is.
Het onderzoek vond plaats van juli tot oktober 2003 en heeft betrekking op de vijftien EU-landen in het algemeen en het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje in het bijzonder. Onder foodservice verstaan de onderzoekers alle vormen van voedsel die door consumenten direct op na opwarming kunnen worden gegeten of gedronken, ongeacht de plaats van aankoop of consumptie.
De grote spelers, onder andere cateraars, zijn zich bewust van de moeilijkere markt waar ze op dit moment opereren en zoeken naar oplossingen in de zin van toegevoegde waarde (gezonde maaltijden), consolidatie en/of samenwerking in de keten.
Volgens de onderzoekers groeit de foodservicemarkt de komende jaren verder, maar wel in een langzamer tempo. De daling in de marktcijfers zal slechts van tijdelijke aard zijn, meent onderzoeker Enrique Figee van Cap Gemini Ernst & Young. Maar een gemakkelijke markt is het niet. ‘Tachtig procent van de ondervraagde foodservicebedrijven geeft aan dat de consument tegenwoordig meer value for money eist.’