‘Jongeren groeien nu op, trouwen, krijgen kinderen en zijn nu als jongere generatie vertrouwd met het buiten de deur eten of snacken. Die gewoonte houden ze’, stelt onderzoeker Jan-Willem Grievink van het FSIN in het Algemeen Dagblad.
Volgens Grievink gaat de toenemende populariteit van eten buiten de deur gelijk op met de verbetering van de kwaliteit van het voedsel. Grievink: ‘De kwaliteit van een gehaktbal in de pompshop of een gemakswinkel is beduidend beter. Ze smaken gewoon goed. Dat geldt ook voor andere gerechten.’
Wanneer consumenten in 2015 zo’n 25 miljard euro aan eten buiten de deur besteden, dan zal van elke euro aan voedings- en genotmiddelen 45 euro cent worden besteed aan een hap buiten de deur. De overige 55 cent geven consumenten uit in de supermarkt. Momenteel is de verhouding 30 om 70 eurocent.
Ondanks de voorspelde groei, bleef de omzetstijging afgelopen jaren achterwege. Tussen 2001 en 2004 groeide de omzet voor eten buiten de deur nagenoeg niet. Na inflatiecorrectie zou de omzet van 16 miljard euro in de afgelopen jaren zelfs bijna negatief uitvallen. Oorzaak is de tegenvallende economische groei.