Club Med heeft 71000 'friends', Golden Tulip 205

Club Med heeft 71000 'friends', Golden Tulip 205

Individuele hotels en ketens in Nederland moeten in hun marketingstrategie veel intensiever inzetten op social mediakanalen als Twitter en Facebook. Dat vindt Rogier Braakman, directeur van Sandton Hotels.

Braakman was dinsdag gastspreker bij de presentatie van het Hosta-rapport van onderzoeksbureau Horwath HTL, de jaarlijkse graadmeter van de hotelsector. Thema dit jaar was de niet te stuiten opkomst van social media in de hospitality.

In de kinderschoenen

Volgens Braakman benutten hotels in ons land nog onvoldoende de mogelijkheden van social media. ‘Zeker in vergelijking met de grote ketens staan de toepassingen hier in de kinderschoenen’. Braakman onderbouwt zijn verhaal met een klein onderzoekje dat hij deed. ‘Ga maar na: Club Med heeft op Facebook 71.000 friends, Sheraton 48.000, Hilton 52.000. Sandton heeft er maar 400, Golden Tulip 205’. CitizenM (drie hotels) doet het met ruim 3000 vrienden stukken beter.

Pluim voor Ceasar’s Palace

Op Twitter zag Braakman al even zo grote verschillen ook bij individuele hotels. Zo heeft het Ceasar’s Palace Hotel in Las Vegas ruim 30.000 Facebook followers. Ter vergelijk: Okura heeft er 600. Het kleine HEM hotel Amsterdam is met 2300 followers nog relatief succesvol.

Goedkoop, groot publiek

Volgens Braakman bieden social media voor de sector legio voordelen: ‘Je bouwt eigen fanclubs, je treedt direct met je gasten in contact, je kunt je onderscheiden en allerbelangrijkste: je bereikt op een goedkope manier een enorm publiek’.