Toon Naber: 'btw-verhoging ten koste van hotelovernachtingen'

Toon Naber: 'btw-verhoging ten koste van hotelovernachtingen'

Den Haag heeft plannen om het btw-tarief van alle producten en diensten - met uitzondering van de dagelijkse boodschappen - op te schroeven van 6 naar 21 procent. Volgens Toon Naber, voorzitter van KHN, heeft deze btw-verhoging grote gevolgen.

Hoe staat u tegenover de plannen?
‘De brief van de Staatssecretaris presenteert een aanpak van de belastingherziening in drie stappen. De eerste stap is lagere lasten voor bijna iedereen. KHN is hier blij mee. Iedere werkende Nederlander houdt netto €800 per jaar meer over. Het venijn zit ‘m echter in de tweede stap van het plan. Daarin wil men meer btw-inkomsten genereren bij onder meer hotels en logiesverstrekkers. Daarmee kan de inkomstenbelasting verder omlaag. Dat lijkt een mooi plan voor de Nederlanders, maar de ondernemers in de gastvrijheidssector moeten die inkomsten via een verhoging van de prijzen innen. KHN is dus tegen de tweede stap.’

Plan is dat voeding in de horeca wel in het lage btw-tarief blijft. Goed nieuws toch?
‘Dat is zeker goed nieuws, maar dit zijn voorstellen en hierover wordt nog verder onderhandeld.’

Boeken werkenden van het geld dat ze straks overhouden geen hotelovernachting?
‘Dat klinkt logisch, maar zo zal het niet werken in de prijsbeleving van de consument. De prijzen van overnachtingen en attracties gaan direct 15 procent omhoog. Dat geldt ook voor de kapper, fietsenmaker et cetera. Dat schrikt af. De consument legt geen relatie tussen meer btw die ondernemers moeten afdragen en hun eigen netto inkomen dat hoger zou gaan liggen. De consument merkt wel dat hij overal meer moet gaan betalen en zal maandelijks nauwelijks merken dat hij meer overhoudt.’

Wat betekent dit voor de sector hotels en andere logiesverstrekkers?
‘De hogere prijzen door hogere btw leiden direct tot minder overnachtingen (minder omzetvolume) en dus direct tot minder bedrijfsresultaat. Dan moet je de personele bezetting aanpassen. Per saldo leidt dat tot 6000 banen minder in de 3500 hotels en andere logiesverstrekkers.’

Het Kabinet maakt het voor werkgevers aantrekkelijker om mensen aan te nemen, maar door de plannen gaan ook banen verloren. Is dit niet krom?
‘Ja, dat is heel krom. Internationaal is dat ook realiteit geworden: lagere btw zorgt voor banen. In de landen waar de btw eerst werd verhoogd, was de opbrengst voor de staat lager en de kosten van sociale zekerheid door baanverlies hoog. Bij die landen werd dit dan ook weer teruggedraaid.’

Profiteren buurlanden hier straks ook van?
‘Ja, uit ervaringen met eerdere verhoging van accijnzen, weten we dat consumenten zich dan verplaatsen naar buurlanden.’

Wat is de derde stap van het belastingplan?
‘Om nog minder inkomstenbelasting te heffen, is de derde stap om gemeenten meer eigen belasting te laten heffen. Denk aan de OZB en de toeristenbelasting. Daar wordt eten, slapen en drinken in de horeca ook niet goedkoper van.’

Wat gaat KHN doen tegen de kabinetsplannen?
‘KHN start deze week, samen met andere gastvrijheidsondernemers, een actie. Onder de noemer ‘Nee tegen meer btw’ roepen we de consument op om zich negatief uit te spreken tegen de btw-verhoging. Dit doen we via Facebook én via de website Neetegenmeerbtw.nl. Op deze manier proberen we zoveel mogelijk stemmen te verzamelen van consumenten. Het plan is om hiermee na de zomer naar de Tweede Kamer te gaan.’

Denkt KHN ‘Den Haag’ te kunnen overtuigen?
‘Ja. De politieke realiteit is onder andere afhankelijk van de mate waarin er draagvlak is voor een voorstel. KHN laat met de actie zien dat er wel draagvlak is voor de eerste, maar zeker niet voor de tweede en derde stap.’