Wat zijn de kenmerken van die moderne gast? En hoe ziet een horecabedrijf eruit dat zich op dit type gast richt? De antwoorden vind je als je goed kijkt op straat. Verkerk: 'Steeds meer ‘moderne horecabedrijven’ verschijnen in het straatbeeld. Bedrijven die moderner zijn ingericht, vaak iets van ‘thuis’ weghebben en in kaart (assortiment) en indeling niet meer lijken op ‘Restaurant de Rozenboom’ uit GTST of voor de oudere lezer ‘De Vlaamsche Pot’. Ze gaan op een andere manier manier om met gasten, zeggen soms ‘jij’ en werken vaak heel pro-actief.'
Moderne gasten
'Uit eten gaan’ heeft voor de moderne gast een andere betekenis dan voor een klassieke gast in 1995. Maar hoe ga je dan om met die moderne gast in dat moderne horecabedrijf als je daar werkt? Waar leer je de basisbeginselen van die nieuwe horeca? Vooral omdat veel opleiders nog altijd uitgaan van die oude situatie. Zelfs afgestudeerde hotelschoolleerlingen vinden het niet altijd makkelijk hun draai te vinden in de praktijk. ‘We hebben het op school echt heel anders geleerd!’
In de afgelopen tien jaar heeft Verkerk trainingen en workshops verzorgd in honderden moderne en klassieke horecabedrijven. In de loop der jaren ontwikkelde hij meerdere methodieken en schreef hij talloze blogs. Bij elkaar vormen de blogs, de methodes en de werkplannen een ‘visie’ op moderne horeca.
Boek bestellen
Het boek telt 120 pagina’s en bevat onder meer uitgewerkte tips, De Ja Graag Vraag, het 1-2-3-tje, De Big5, De Mystery Guestvragenlijst, Een Engelstalige inleiding en het 12-stappen-gastcontactplan.
Het boek is vanaf 24 september verkrijgbaar voor €12,95. Tot 24 september krijg je met de code VVK18 €2,50 korting.