Librije naast Oud Sluis in GaultMillau

Librije naast Oud Sluis in GaultMillau

Restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer uit Zwolle is in restaurantgids GaultMillau op gelijke hoogte gekomen met het Zeeuwse Oud Sluis van Sergio Herman. Dit blijkt uit de nieuwe uitgave van GaultMillau die gisteren in Scheveningen is gepresenteerd.

Aan de top van de gids staan De Librije en Oud Sluis met 19,5 punt op een schaal van 20. Parkheuvel in Rotterdam van topkok Cees Helder behoudt zijn 19 punten. Beluga (Maastricht), De Bokkedoorns (Overveen), De Lindenhof (Giethoorn) en Inter Scaldes (Kruiningen) hebben 18 punten. Voor Inter Scaldes betekent dit een stijging van één punt.

17 punten scoren Da Vinci in Maasbracht, De Leest in Vaassen, De Leuf in Ubachsberg en Olivio in Harderwijk. De hoogst genoteerde zaken in Amsterdam zijn Ciel Bleu, Halvemaan en Vermeer. Allen met 16 punten. Imko Binnerts daalde van 17 naar 16 punten.

Restaurants met 19 of 19,5 punten in de GaultMillau vormen ‘de onbetwistbare top’. 17 en 18 punten staan voor ‘zeer grote tafel, memorabele herinneringen’. Eetgelegenheden met 15 of 16 punten krijgen het predikaat ‘restaurant of brasserie die een bijzondere keuken brengt’ mee.

Lucas Rive is uitgeroepen tot Chef van het Jaar. De kok van De Bokkedoorns in het Noord-Hollandse Overveen volgt Jonnie Boer op, die vorige jaar met de titel aan de haal ging. Karl van Baggem van restaurant Auguste in Maarssen is uitgeroepen tot Talent van het Jaar. Hij volgt Jacob-Jan Boerma van De Leest in Vaassen op.

Kritiek heeft GaultMillau dit jaar op de wijnprijzen. ‘Die rijzen de pan uit. In veel restaurants beginnen enigszins fatsoenlijke flessen bij circa 25 tot 30 euro, of nog hoger. Bovendien zorgt een vermenigvuldigingsfactor er voor dat duurdere flessen helemaal onbetaalbaar kunnen worden. Wijnarrangementen zijn nu overal gangbaar en bieden enig soelaas. Maar ook hier zitten addertjes onder het gras. Behoorlijk dure arrangementen en matige kwaliteit kunnen hier roet in het eten gooien. Bij arrangementen levert de gast zich uit aan de restaurateur en moet die maar afwachten wat hij of zij krijgt’, aldus Ronald de Groot van GaultMillau

De Groot vergelijkt het met de situatie rond de menuprijzen en de à la carte. In die situatie worden de gasten naar zijn idee, door een onbetaalbare à la carte, richting het menu geduwd. ‘Dat is wat de sector kan worden verweten. Veel is verbeterd in kwaliteit, maar de creativiteit die we op het bord zien, zouden we ook wel eens mogen tegenkomen bij een vriendelijker calculatie van de prijzen.’