Foodtrends: natuur, calorieën, en pop-up restaurants

Foodtrends: natuur, calorieën, en pop-up restaurants

Het Amerikaanse TIME Magazine lanceert ook dit jaar weer een blad met 'de top tien van alles'. Dat houdt in: de top tien in iPadapplicaties, in ...

Het blad signaleert tien trends in de food en gastronomie. Niet alle trends zijn van toepassing van de Nederlandse horecaondernemer. Daarom een greep uit de trends van Time, die wellicht ook voor de Nederlandse ondernemer interessant kunnen zijn.

Terug naar de natuur

De eerste trend die het magazine signaleert is ‘terug naar de natuur’. Daar vallen volgens de schrijvers onder de trend naar het koken met seizoensproducten, of het meer gebruiken van producten uit de regio en eigen tuin. Sommige chefs gaan ver; die gebruiken hun dak als tuin en laten daar hun eigen groenten groeien.

Één chef ging wel heel ver om de connectie met de natuur te herstellen. Chef-kok Michael Mina liet zeewater naar Las Vegas vliegen, om zijn vis in te villen.

Regio, regio, regio…

De regio staat weer centraal. Hoewel we niet altijd alle producten binnen dertig kilometer van onze woonplaats kunnen halen, zijn we ons wel bewust van de afkomst van een product.

Ook chefs zijn hiermee bezig. Zie ook de Misset Horeca Culi Talk-uitzending, om Jonnie Boer, Jacob Jan Boerma en Paul van der Bunt hierover te horen discussiëren.

De boer op

Time signaleert ook een duidelijk Amerikaanse trend. Het ‘zuidelijke eten’, met flink veel varkensvlees en spek. Volgens Time is dit Zuidelijke eten, waar varkensvlees een centrale plaats inneemt, één van de meest creatieve krachten in de Amerikaanse gastronomie. Ze noemen Sean Brock met zijn restaurant ‘Husk’ een goed voorbeeld van de trend. Hij zou het volgende ‘geweldige Amerikaanse’ chef zijn.

Calorieënbom

De fastfoodindustrie weet ook zijn stempel te drukken op de foodwereld. Ondanks de gezondheidstrends, blijven de burgers groter en zwaarder worden. Tegenwoordig zijn er al ‘pizza burgers’ met 2520 calorieën. ‘Als we terugkijken, is 2010 het jaar waarin fastfood en surrealisme elkaar ontmoetten qua burgergroottes. En het resultaat… was overheerlijk’, schrijft Time.

Pop-up restaurants

Het is een trend in opmars, die nog veel verder uitgebouwd gaat worden, waarschuwt Time magazine. De pop-up restaurants. Ook wij schreven er al eerder over. Het is een restaurant dat een paar weken bestaat, veel aandacht krijgt via social media en na een paar weken weer stopt. Positief voor chefs is dat ze geen schulden maken, omdat ze geen pand kopen, maar wel

heel veel aandacht krijgen vanwege het trendy karakter.

Iedereen publiceert

Belangrijke ontwikkelingen in medialand, zoals de komst van blogs, hebben ook de culinaire wereld veranderd. Twitter, Facebook en Foursquare maken het één brok van opinie, nieuws, waardering of afkeur. Duizenden mensen kijken toe, vinden iets van wat je doet en binden zich op een heel nieuwe manier aan je. Ook recensiesites als IENS doen hier aan mee. De horecaondernemer van vandaag moet zijn weg hierin kunnen vinden om zijn visie optimaal uit te kunnen dragen.

Koffie – en het liefst fairtrade

Volgens Time komt er een ‘golf’ aan van koffie outlets die fair trade, liefst regionale koffiebonen gebruiken. Er moet veel transparantie zijn; gasten moeten direct weten waar de koffie vandaan komt. In Amerika is er zelfs een koffieleverancier die op de zak uitlegt waar de plantage ligt en op welke hoogte .

Koffie is hip. Geen wonder dat ook in Nederland het woord ‘slow coffee’ het culinaire trendwoord van 2010 is geworden. Merken waar we volgens Time nog meer van zullen horen: Blue Bottle, Intelligentsia, Counter Culture en Stumptown.

U kunt de hele top tien hier bekijken en lezen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.