Campagne tegen zelf drank meenemen naar gratis festivals

Campagne tegen zelf drank meenemen naar gratis festivals

Steeds vaker nemen bezoekers van -gratis- festivals in de binnensteden zelf drank mee. Met de lancering van de campagne 'Eigen drank mee is niet oké', wil Koninklijk Horeca Nederland, in samenwerking met de Café Verenging Leiden tegengaan.

Leiden staat een aantal keren per jaar in het teken van feesten in de binnenstad, waarvan Leidens Ontzet het bekendst is. De organisatie daarvan is in handen van de horeca, waar de ondernemers het initiatief en de kosten voor hun rekening nemen. De inkomsten tijdens deze evenementen komen uit de verkoop van drank aan buitenbarretjes. Maarten Collée, voorzitter KHN afdeling Leiden: ‘Ik denk dat weinig mensen zich realiseren dat grote en kleine  horecaondernemers zich kosten noch moeite besparen om mooi vertier te bieden. Volgens mij willen inwoners van Leiden daar best aan bijdragen, maar bedenken zij zich niet dat ze daarvoor een bestelling aan de bar moeten doen. Dan zijn ze bijdragers.’

Tassen met drank
Organisatoren merken dat steeds meer mensen hun eigen drank meenemen naar de stad. Uit tassen komen blikken bier en flessen frisdrank en sterke drank tevoorschijn.  Dat hoort ook een klein beetje bij de cultuur van bijvoorbeeld 3 oktober, aldus Collée. Maar als steeds meer mensen hun eigen drank meenemen, komen de evenementen in gevaar. Centrummanager Erwin Roodhart zou dat zonde vinden. ‘Het signaal van de campagne is volgens mij een oproep: laten we samen deze geweldige evenementen in stand houden. Dit jaar zijn er weer 33 plekken in de stad waar het feest buiten gevierd kan worden.’

Geen vingertje
De campagne is erop gericht om mensen ervan bewust te maken dat zij bijdragen aan het feest wanneer zij een drankje te kopen aan de bar. Lambert Vos, aanvoerder van Café Vereniging Leiden benadrukt dat de campagne niet is bedoeld om met het opgeheven vingertje te wijzen, maar een positieve boodschap in zich draagt. ‘Als je een bestelling aan de bar doet, ben je een bijdrager. Zo houden we voor nu en voor de toekomst de mooie stadsevenementen in stand.’