Foodora realiseert bijna 1000 procent groei in 2016

Foodora realiseert bijna 1000 procent groei in 2016

Een goed jaar voor Foodora. De van oorsprong Duitse fietsbezorgservice maakte in 2016 een omzetgroei door van 982 procent in Nederland. Naast deze groei werd het bereik vergroot met zes nieuwe steden, steeg het aantal bestellingen met 753 procent en het aantal aangesloten restaurants met 400 procent.

Mede door de uitbreidingen steeg het aantal orders het afgelopen jaar flink. Maar ook gekeken naar bestellingen per stad is er een groei te zien. Zo werden er in 2016 drie keer zoveel foodora-maaltijden besteld door Amsterdammers dan het jaar daarvoor. Ook in Utrecht is een stijging te zien van 516 procent, gekeken naar het afgelopen halfjaar.

Zes nieuwe steden

Na de start in Amsterdam, breidde Foodora haar service afgelopen jaar uit naar maar liefst zes nieuwe steden, te beginnen met Utrecht en Den Haag. Op 14 juli volgde Rotterdam, en gedurende het vierde kwartaal konden ook de inwoners van Leiden, Haarlem en Eindhoven hun lievelingsgerechten laten bezorgen door de in roze gestoken fietsbezorgers.

Record op nieuwjaarsdag

Gisteren (1 januari) brak Foodora records. De bezorgservice verwerkte ruim vier keer meer bestellingen dan vorig jaar op nieuwjaarsdag.
'Dit is voor ons de belangrijkste dag van het jaar”, vertelt Vincent Hosman, country manager Foodora Nederland. 'Alle beschikbare bezorgers, kantoorpersoneel en het management, zitten dan op de fiets. Hierdoor zijn we in staat geweest om alle bestellingen te verwerken met een gemiddelde levertijd van 34,3 minuten. Daar ben ik ontzettend trots op.'

Bestellingen zon- en feestdagen

Doorgaans wordt er op zondag en op dagen dat het slecht weer is vaker eten besteld. Echter op feestdagen en tijdens sportevenementen zag Foodora het afgelopen jaar ook opvallende pieken in het aantal orders. De meeste bestellingen werden geplaatst op Tweede Paasdag (een toename van 38%), gevolgd door de dag van de finale van de Europa League op 18 mei (een toename van 29%). Op Tweede Pinksterdag deden klanten ook vaker een beroep op de bezorgservice met een toename van 25 procent.

Culinaire eetbezorgdiensten nemen een vlucht. Wat zijn de kansen en mogelijkheden voor restaurants? Lees er hier meer over.

Lees ook het artikel: Haal meer uit je restaurantkeuken.