Café-restaurant Venster33 wil dranken 'die een ander niet heeft'

Café-restaurant Venster33 wil dranken 'die een ander niet heeft'
Cas Jansen: ‘De consument wil graag de nieuwste drankjes uitproberen.’ Rechts Anouk Vermeer, brand ambassador van Coca-Cola.

Als er vandaag de dag iets belangrijk is in de horeca dan is het dat je je moet onderscheiden, jouw gast moet blijven verrassen, zoals dranken aanbieden die anderen niet hebben. Reden voor café-restaurant Venster33 in Amsterdam om een bijzondere samenwerking aan te gaan met Coca-Cola European Partners Nederland. Een eigen 'brand ambassador' zette soda's en stills én de backoffice van Venster33 op de kaart.

Met de Albert Cuypmarkt als bruisend centrum en een groot aanbod aan horeca, is de Amsterdamse Pijp een van de meest populaire buurten van de hoofdstad. Een omgeving waarin café-restaurant Venster33, vier jaar geleden gestart door Cas Jansen, Bas Janzen, Menno van Dorp en Elja Rengers, zeer drukbezocht wordt en geldt als een van de hotspots. Jong en oud gaat naar Venster33 voor lunch, diner, borrelhappen, koffie en shakes, maar ze komen vooral voor de kaart met een uitgebreide keuze aan bier, bubbels, cocktails, gin en tonics, ‘mules’ en ‘big jugs’.

Constant innoveren

Het dagelijks volle terras bij Venster33 is voor ondernemer Cas Jansen geen reden om achterover te leunen. ‘Er openen in Amsterdam drie van dit soort café-restaurants per maand, dus het is echt belangrijk om te blijven verrassen’, zegt hij. ‘Je moet constant met innovaties komen. De consument is op zoek naar nieuwe trends, wil graag de nieuwste drankjes uitproberen, met of zonder alcohol. Dranken kunnen een goede marge bieden dus voor ons is het prioriteit om onze gasten met onze drankenkaart steeds uit te dagen, te verrassen en te inspireren.’

Samenwerking met Coca-Cola

De ondernemers van Venster33 zochten naar die onderscheidende aanpak en startten een exclusieve samenwerking met Coca-Cola. Volgens Jansen een partnership dat veel verder gaat dan alleen de levering van een breed assortiment aan A-merkfrisdranken. ‘Het grootste deel gebeurt achter de schermen. Denk aan het trainen van personeel, opzetten van exclusieve deals, stimuleren van de verkoop en het organiseren van promoties. We hebben van Coca-Cola zelfs een eigen brand ambassador!’

We willen bewust de nichemarkt bereiken, met de nieuwe Coca-Cola Signature Mixers kunnen we echt iets bijzonders aanbieden”

Op kaart zetten van soda’s, stills en mixers

Deze ‘merkambassadeurs’ zijn bij geselecteerde horeca-outlets verantwoordelijk voor het op de kaart zetten van soda’s, stills en mixers. ‘Ons doel is het aanbod aan inspirerende frisdranken en mixers zo zichtbaar mogelijk te maken’, zegt Anouk Vermeer, brand ambassador van Coca-Cola European Partners Nederland.

‘Zoals hier bij Venster33 hebben we per outlet een tailormade aanpak met onder meer personeelstraining, tailored merkuitstraling en activering, online, met events en -heel bijzonder- via lokale abri’s. Hiermee kunnen we aanvullend op het concept van de ondernemer soda’s, stills en mixers de aandacht op de locatie geven die ze verdienen.’

Coca-Cola-Venster33-Finley

Onderscheiden van concurrentie

Venster33 heeft een breed assortiment aan frisdranken en mixers en is bijzonder actief om gasten te voorzien van een regelmatig wisselende kaart, met bartenderwedstrijden en ludieke acties die de gast steeds weer verrassen. ‘We weten dat gasten op zoek zijn naar variatie en geïnspireerd willen worden’, zegt Jansen. ‘Als mensen op het terras zitten en een FÏNLEY voorbij zien komen, geserveerd in mooi glaswerk met roerstaafje, garnering en de juiste hoeveelheid ijs, dan willen ze er direct net zo een. Dit zijn de zaken waarmee we ons onderscheiden van de concurrentie.’

Optimaal rendement uit frisdranken

Presentatie, variatie en beleving zijn belangrijk, ook gezien de groeiende populariteit van de volwassen frisdranken Bitter Lemon, Tonic en Ginger Ale (BTG). Met 9,5 procent is dit de hardst groeiende categorie binnen frisdranken. Overigens stijgt ook mét alcohol de BTG-categorie. Binnen de mixers komt bijna 7 procent van de groei uit premium mixers. Inspelend hierop heeft Coca-Cola onlangs Royal Bliss geïntroduceerd in Nederland, vier premium mixers die inspelen op de vraag naar een premium experience.

‘Als Venster33 zijn we heel blij met dit soort initiatieven’, zegt Jansen. ‘Dit stelt ons in staat een zo optimaal mogelijk rendement uit frisdranken te halen.’

Venster33 Coca Cola
De Coca-Cola Signature Mixers’ reeks bestaat uit vier varianten: Herbal, Smoky, Spicy en Woody. Ze zijn ontworpen om te combineren met dark spirits zoals whisky, tequila of rum. Wat de Signature Mixers nog net dat tikkeltje specialer maakt, zijn de glazen Hutchinson-flesjes.

Vier mixers

Venster33 is heel enthousiast over de bijzondere Coca-Cola Signature Mixers die Coca-Cola op de markt heeft gebracht. ‘We willen bewust de nichemarkt bereiken en met deze nieuwe mixers kunnen we dat’, aldus Jansen.

Voor de ontwikkeling van deze mixers kreeg, voor het eerst in 130 jaar, een groep top mixologists beschikking over de geheime Coca-Cola-siroop (zonder koolzuur) en ruim 200 traditionele, moderne ingrediënten. In Londen kreeg deze groep de opdracht om een unieke mixer te creëren, een met een duidelijke eigen ‘signature’. Dit resulteerde in de Coca-Cola Signature Mixers Herbal, Smoky, Woody en Spicy.

De vier mixers worden aangeboden in glazen Hutchinson-flesje. ‘In de mix met dark spirits ontstaan de meest bijzondere smaakcombinaties en -ervaringen’, zegt Jansen. ‘Hiermee maken we de mysterieuze wereld van dark spirits toegankelijker voor een breder publiek.’

Consument sturen

Met de vier mixers maakt Venster33 voor haar gasten iets bijzonders met rum, whisky, cognac, reposado of añejo Tequila. ‘Allemaal gemixt met cola; in de mix nog altijd het meest gedronken drankje’, zegt Jansen. Hij vervolgt: ‘Met de mixers kun je de consument inspireren en laten variëren, want alles wat je leuk aan tafel brengt scóórt. Als ondernemer is het fijn als een aanbieder jouw café of restaurant kan ondersteunen zoals Coca-Cola doet met Royal Bliss, de Coca-Cola Signature Mixers, de perfect serve en nog veel meer.

Voor ons is het belangrijk dat, als wij onze gasten willen blijven bereiken, we ook exclusiviteit kunnen aanbieden met bijzondere producten. Goede A-merkdranken zijn op een hoop locaties verkrijgbaar. In de horeca wil ik iets bijzonders kunnen aanbieden, iets wat een ander niet heeft. Het is gewoon heel goed om met introducties zoals de Coca-Cola Signature Mixers te
kunnen inspelen op de hype van het moment. Dat is horeca, dat is verrassen en dat trekt gasten.’

Dit artikel is gesponsord door Coca-Cola European Partners Nederland.