Horecaondernemers zijn sinds 10 augustus verplicht naam en telefoonnummer van klanten te vragen voor eventueel bron- en contactonderzoek van de GGD. Die gegevens moeten na twee weken vernietigd worden. Consumenten zijn niet verplicht de gegevens te verstrekken, en mogen bij weigering niet de toegang worden ontzegd.
Lijstje door iedereen in te zien
De zegsvrouw kon nog niet zeggen wat voor vragen en hoeveel vragen er binnen waren gekomen. Zelf kwam ze een registratie tegen die volgens haar niet goed was geregeld. ‘Bij het halen van een ijsje lag een lijst met namen en telefoonnummers, voor iedereen in te zien.’
Zorgvuldig omgaan met gegevens
De verwerking van de contactgegevens moet plaatsvinden conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Die stelt bedrijven in staat zelf gegevensbescherming te regelen, zolang ze voldoen aan de AVG-regels. ‘Dit is een uitzonderlijke situatie, maar de verwerking geldt eigenlijk net zoals bij normale gegevensverwerking in de horeca’, legt de zegsvrouw uit. ‘Ook als je zou reserveren zonder corona, moeten horecazaken zorgvuldig omgaan met de gegevens. Dus bijvoorbeeld zorgen dat niet iedereen erbij kan en ze op tijd vernietigen.’
Vragen voor het kabinet
Maar bij heel veel ondernemers zijn deze richtlijnen helemaal niet duidelijk, merkte KHN. De branchevereniging heeft hierover vragen gesteld aan het kabinet. In verschillende media verschijnen berichten dat de ene horecazaak de contactgegevens een maand bewaart, de ander ‘tot in de oneindigheid’.
Coronaregels sinds 10 augustus
Ondernemers zijn sinds 10 augustus verplicht verplicht gasten te vragen hun contactgegevens achter te laten. De gegevens zijn bedoeld om snel en goed bron- en contactonderzoek te kunnen uitvoeren, als blijkt dat er besmettingen in een horecazaak hebben plaatsgevonden. Hoewel ondernemers verplicht zijn om contactgegevens te vragen, hoeven gasten deze niet in te vullen. Mensen die weigeren, mogen op basis daarvan niet de toegang worden ontzegd.
De vraag voor registratie hoeft niet bij binnenkomst gesteld te worden. Dat mag ook als de gasten al aan tafel zitten, meldt KHN. Ook moeten ondernemers de contactgegevens van kinderen vragen, zegt de brancheorganisatie.
Bij consumptie ter plaatse moeten ook cafetaria’s sinds 10 augustus weer werken met reserveringen. Het reserveren mag bij de ingang. Ook moet er weer, bij de ingang, een controlegesprek plaatsvinden met de gezondheidsvragen. Als gasten één van die vragen met ‘ja’ beantwoorden, mogen ze niet naar binnen. Al deze regels gelden ook op het terras.
Voor afhalen en bezorgen zijn geen nieuwe regels.