Thuisbezorgd reageert: 'Zo'n tariefsverlaging kunnen we niet dragen'

Thuisbezorgd reageert: 'Zo'n tariefsverlaging kunnen we niet dragen'

Een halvering van het tarief voor bezorgrestaurants waar ProFri, het IJscentrum en VCHO om hebben gevraagd, kan Thuisbezorgd niet dragen. Dat zegt topman Jitse Groen in een reactie op de oproep. Wel komt de maaltijdbezorger deze week met 'verlichtende maatregelen'.

‘De vraag om tariefsverlaging begrijpen wij’, zegt Takeaway-ceo Jitse Groen in zijn antwoord aan ProFri, het IJscentrum en de VCHO. ‘Het is echter wel zo dat Thuisbezorgd zo’n tariefsverlaging niet kan dragen. Ook onze omzet staat onder druk, en zoals jullie wellicht weten is Takeaway nog altijd een verlieslatend bedrijf. Dat neemt niet weg dat wij ons wel degelijk in willen zetten voor de sector. Wij hopen deze week daarom met wat verlichtende maatregelen te komen.’ Of die maatregelen wellicht een kleinere feeverlaging inhouden dan waar de brancheverenigingen om vragen, is niet duidelijk.

Verzoek om halvering van het tarief

ProFri, het IJscentrum en de VCHO stuurden vrijdag 20 maart gezamenlijk een brief per email naar Thuisbezorgd, met daarin het verzoek de vaste bemiddelingspercentages voor bezorgbestellingen met minstens de helft te verlagen. ‘Maar ook alle andere vormen van steun die onze branches kan helpen, zijn natuurlijk meer dan welkom’, aldus de organisaties.

Contactloos bezorgen

Groen licht in zijn antwoord ook toe wat de coronacrisis betekent voor Thuisbezorgd en welke acties het bedrijf heeft ondernomen. ‘Toen vorige week de situatie omtrent het coronavirus in Nederland begon te escaleren, hebben wij direct gevraagd om contactloos bezorgen in heel Nederland. We zijn verheugd dat de sector hier gehoor aan heeft gegeven, omdat dit een belangrijke conditie voor ons is om open te kunnen blijven.’

Veel aanmeldingen binnen

‘Daarnaast krijgen wij momenteel begrijpelijkerwijs veel aanmeldingen binnen, zowel van bezorgrestaurants, die tot op heden niet onze klant waren, als van reguliere restaurants, die nu graag willen gaan bezorgen. We werken sindsdien in hoog tempo om restaurants online te krijgen. Op dit moment zijn wij helaas nog wel herstellende van een reeks erg vervelende DDos-aanvallen op onze systemen, die niet op een moeilijker moment hadden kunnen komen.

‘Bezorgen kan oplossing zijn’

Volgens Groen kan bezorgen en eventueel het aansluiten bij Thuisbezorgd.nl voor veel ondernemers een oplossing zijn om door de crisis heen te komen. ‘Voor andere ondernemers zal dit zelfs met bezorgomzet lastig worden.’ Tot slot wijst hij op de afhaalfunctie die Thuisbezorgd.nl heeft ingezet.

‘Opbrengsten Thuisbezorgd dalen’

In het televisieprogramma WNL op Zondag zei Groen dat de opbrengsten van Thuisbezorgd dalen. ‘In Nederland alleen hadden we al tweeduizend nieuwe aanmeldingen. Om een beetje een idee te geven: we hebben er ongeveer achtduizend. Dus het is heel groot’, aldus Groen. ‘Maar we verliezen ook heel veel restaurants. Die zijn dichtgegaan.’ Thuisbezorgd loopt volgens Groen ook inkomsten uit het bezorgen van eten aan bedrijven mis, omdat vrijwel iedereen nu thuiswerkt.

‘De ellende is, eigenlijk hebben we niet de capaciteit om ze allemaal direct aan te sluiten’, zegt Groen over het aantal nieuwe aanmeldingen. Doordat veel personeel van Thuisbezorgd vanuit huis werkt, kunnen ze bovendien minder effectief aan de slag.

Cafetariahouders starten petitie

Ook de De Facebookgroep Onafhankelijke Cafetaria Ondernemers startte vrijdag 20 maart een petitie om de maaltijdbezorger te bewegen de fee van 13 procent tijdens de coronacrisis te verlagen tot 5 procent.


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.