Nationale Week Zonder Vlees van start met primeur bij KFC

Nationale Week Zonder Vlees van start met primeur bij KFC

Het KFC-restaurant Binnenwegplein in Rotterdam kleurt groen tijdens de Nationale Week Zonder Vlees als eerste vegetarische KFC restaurant ter wereld. Hier zal een uitgebreid en uniek vegetarisch menu geserveerd worden.

Het menu van de eerste vegetarische KFC ter wereld dat opent tijdens de Nationale Week Zonder Vlees bestaat uit een Chickenless Burger, Chickenless Bucket, Chickenless Fingerfood, Chickenless Ricebowl, Chickenless Wrap en Chickenless Boxmeals. Tevens is vanaf nu de nieuwe Chickenless Chicken Burger in alle KFC-restaurants van Nederland verkrijgbaar. Dit is de eerste vegetarische optie op het vaste menu. Met dit nieuwe aanbod speelt KFC naar eigen zeggen in op ‘de grote vraag naar vegetarische alternatieven’.

Foodmaster, Family en Kwalitaria

Ook cafetariaformules Foodmaster en Family doen mee de Nationale Week Zonder Vlees. Foodmaster laat bezoekers graag kennis maken met diverse vegasnacks. et vegetarische aanbod van Family bestaat onder meer uit vegetarische burgers (waaronder de spinaziekaasburger met truffelmayonaise), het frietje kaassaus (vegan), snacks (vegetarische draadjesvleeschkroket en frikandel) en salades. Kwalitaria heeft speciaal voor de week vegetarische varianten ontwikkeld voor alles MRIJ-burgers. De formule gebruikt daarvoor The Blue Butcher Burger. Ook Subway en Domino’s ondersteunen de Nationale Week Zonder Vlees.

Foodmaster

De vegaburger van Foodmaster

Derde editie

De Nationale Week Zonder Vlees vindt voor de derde keer plaats. De organisatie achter de Nationale Week Zonder Vlees (voor consumenten) en de Vegetarische Restaurantweek (voor ondernemers) heeft als boodschap dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Restaurants, en ook cafetaria’s, hebben tijdens deze week extra aandacht voor vegetarische gerechten. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër en de Vegabijbel.

Begrip in Nederland

Ondanks dat de Nationale Week Zonder Vlees pas sinds 2018 bestaat, is het volgens de organisatie een begrip aan het worden in Nederland. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw blijkt dat 43 procent van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, wat gelijk staat aan bijna 7,5 miljoen mensen. De helft van de Nederlanders die de campagne heeft gezien, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten.

Deze cijfers worden ondersteund door resultaten uit een enquête die gehouden is onder de deelnemers van de Nationale Week Zonder Vlees 2019. Hierin geeft iets meer dan de helft van deelnemers aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne.