Derde Nationale Week Zonder Vlees en Vegetarische Restaurantweek staan voor de deur

Derde Nationale Week Zonder Vlees en Vegetarische Restaurantweek staan voor de deur
Vegetarische hamburgers.

De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees vindt plaats van 9 tot en met 15 maart. De Vegetarische Restaurantweek is hieraan gekoppeld, waarvoor horeca-ondernemers zich vanaf 13 januari kunnen inschrijven.

De organisatie achter de Nationale Week Zonder Vlees (voor consumenten) en de Vegetarische Restaurantweek (voor ondernemers) heeft als boodschap dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Restaurants, en ook cafetaria’s, hebben tijdens deze week extra aandacht voor vegetarische gerechten.

Vorig jaar deden elf Restaria-vestigingen mee en de formule laat weten er ook dit jaar weer aandacht aan te willen besteden. De eerste dag van de Horecava (13 januari) is het startsein voor de inschrijvingen voor de Vegetarische Restaurantweek.

De Hippe Vegetariër

De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond plaats in maart 2018 en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend event. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër en de Vegabijbel.

Inmiddels rolt Boerdam de campagne uit samen met een team vanuit haar bedrijf Green Food Lab. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit kan zijn.

Zeven dagen vegetarisch

Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees worden deelnemers geïnspireerd om een week lang vegetarisch te eten, om zo te ervaren hoe lekker en gemakkelijk dit kan zijn. Mensen kunnen zich op weekzondervlees.nl aanmelden om mee te doen.

‘Nationale Week Zonder Vlees wordt begrip’

Ondanks dat de Nationale Week Zonder Vlees pas sinds 2018 bestaat, is het volgens de organisatie een begrip aan het worden in Nederland. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw blijkt dat 43 procent van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, wat gelijk staat aan bijna 7,5 miljoen mensen. De helft van de Nederlanders die de campagne heeft gezien, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten.

Deze cijfers worden ondersteund door resultaten uit een enquête die gehouden is onder de deelnemers van de Nationale Week Zonder Vlees 2019. Hierin geeft iets meer dan de helft van deelnemers aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne.

‘Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon als de nieuwe standaard in Nederland’, zegt Boerdam. ‘Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.’


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.