‘Ik heb het niet zien aankomen, ik ga namelijk nog niet zo lang mee’, zegt Loes Helling, die in februari 2018 op 27-jarige leeftijd Foodmaster Boskoop opende. ‘Ik heb nu bijna twee jaar mijn zaak, en dan verwacht je zoiets helemaal niet. Je weet van jezelf dat je goed bezig bent, maar daarin ben ik natuurlijk niet te enige.’
Omzet gestegen
Dat Helling goed bezig is, blijkt wel uit het feit dat de omzet van Foodmaster Boskoop flink stijgt. ’35 procent meer omzet in 2019 ten opzichte van 2018. Dat komt vooral door het bezorgen, dat is 20 procent van die 35. Bezorgen is heel erg gegroeid. Over het algemeen worden we steeds drukker, en klanten zijn positief.’
Niet te snel groeien
De Foodmaster-ondernemer weet dat snelle groei ook een valkuil kan zijn. ‘Het moet niet zo snel gaan dat je het niet meer kunt bijbenen. Het team moet het wel aankunnen, en de winkel mag niet verwateren. Daar moet je een goede balans in vinden. Gelukkig heb ik mensen om mij heen die mij daarin adviseren.’
Eén van die mensen is haar zus, Kim Helling. ‘Zij werkt in het weekend bij Family Uithoorn, en kan heel praktisch naar dingen kijken. Omdat ik zó in mijn eigen zaak zit, zie ik de oplossing soms niet, terwijl het heel simpel kan zijn. Mijn zus kan daar van een afstand naar kijken en mij daarbij helpen.’
Cafetariafamilie
Loes Helling komt uit een echte cafetariafamilie. Haar ouders hebben veel ervaring in de branche en Wim Markwat, grondlegger van FHC Formulebeheer, is haar oom. De huidige FHC-directeur, Ralph Markwat, is haar neef. ‘En voordat mensen denken dat het doorgestoken kaart is omdat ik een nichtje van Ralph ben; dit gebeurt allemaal aan de hand van een rekenmodel. Dat wordt gewoon ingevuld en aan het eind staat er iemand bovenaan.’
Wel ziet ze in dat de timing bijna niet beter kan. ‘Ik vind het wel mooi dat 25 jaar nadat mijn oom met het bedrijf begon, een familielid de beste Foodmaster-ondernemer is.’
Winnaars naar Berlijn
De franchisenemers van Family en Foodmaster worden jaarlijks beoordeeld aan de hand van de resultaten van mystery-bezoeken en hygiënekeuringen. In hoeverre ondernemers actief zijn met lokale en landelijke marketing speelt ook mee. Daarnaast kijkt FHC naar de index van de omzet. De winnaars worden uitgenodigd om met de volgende trendtour van FHC mee te gaan. In 2020 gaat de reis naar Berlijn.
Jubileumfeest
De bekendmaking van de winnaars vond dit jaar plaats tijdens het 25-jarig jubileumfeest van FHC in Aalsmeerderbrug. Aanwezigen konden naast eten, drinken en feesten verschillende masterclasses volgen, onder meer over bezorgen, duurzaamheid en het behouden van medewerkers. Er waren ook verschillende sprekers: Isabel Boerdam vertelde over haar initiatief De Week Zonder Vlees en Ralph Markwat ging in gesprek met ondernemers Gordon en René Bogaart over hun bedrijven.