Landal weet met goede zomer omzetverlies in 2020 te beperken tot 35 procent

Landal weet met goede zomer omzetverlies in 2020 te beperken tot 35 procent

Landal sloot 2020 af met een omzet van 405 miljoen euro, 35 procent minder dan in 2019. Vooral de sterke zomer met veel Nederlanders die vakantie in eigen land doorbrachten, maakten het crisisjaar nog een beetje goed.

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakten echter het jaar niet goed. Uiteindelijk sloot Landal het jaar af met een omzet van €405 miljoen, een daling van 35 procent ten opzichte van 2019. Daarmee ligt het omzetverlies van Landal in 2020 net onder het gemiddelde van 40 procent wat ING voor de hele horeca verwacht.

11 procent meer dan de concurrentie

Ondanks dat die sterke zomeromzetten, die zelfs 22 hoger lagen dan in 2019, de andere drie kwartalen niet konden compenseren, realiseerde Landal GreenParks in de tweede helft van het jaar 11 procent meer omzetgroei dan de concurrentie, volgens vergelijkingen van branchevereniging RECRON.

En Nederland presteerde beter dan de buitenlandse markten. Die kampten met veel parksluitingen en gesloten grenzen, terwijl een aantal Nederlandse parken gedurende de lockdowns geopend konden blijven.

Eigen land populair

De vakantieparkaanbieder verwacht dat ook de komende jaren meer mensen in eigen land op vakantie zullen blijven gaan. Bij dochterbedrijf Landal Makelaardij werden afgelopen jaar 40 procent meer vakantiewoningen verkocht aan particuliere investeerders en Landal GreenParks intensiveerde vorig jaar haar expansieambitie en kondigde 17 nieuwe vakantieparken aan in Nederland, Duitsland, Denemarken en Groot-Brittannië. Dit jaar wil Landal GreenParks verder uitbreiden met een vergelijkbaar aantal nieuwe en bestaande parken op Europese bestemmingen.

Forse marketinginspanningen

Wat volgens Landal bijdroeg aan de groeicijfers, was de grote flexibiliteit in de operatie in wisselende omstandigheden en de forse marketinginspanningen in onder meer een slagvaardiger revenue management, verbeteringen aan de website en gebruiksvriendelijke boekingsmogelijkheden voor mobiele apparaten.

75 nieuwe webshops

Vanwege de horecasluitingen is fors ingezet om gasten op de vakantieparken eten en drinken te kunnen blijven bieden. Landal zette in korte tijd een assortiment foodboxen en versbereide maaltijden op, die gasten online via de Landal-app kunnen bestellen voor in de bungalow. Hiervoor zijn 75 nieuwe webshops gebouwd.

Ook werd het aanbod uitgebreid met bak- en kookworkshops voor in de vakantiewoning. Begin vorige maand werd Landal GreenParks onderscheiden met de Foodserice Award 2021 in de categorie Leisure voor haar inspanningen op dit gebied. Het bedrijf ziet dit als een mooie bekroning voor de ruim 20 miljoen euro die de afgelopen jaren werden geïnvesteerd in nieuwe restaurantconcepten.

Versnelde groei

De krachtenbundeling tussen Landal Makelaardij en Vakantiemakelaar maakt voor Landal GreenParks een versnelde groei van de portefeuille op het gebied van nieuwbouwprojecten mogelijk. Bovendien kan het bedrijf woningeigenaren helpen bij het aan- en verkoopproces van recreatiewoningen. Ook op internationaal gebied liggen er forse groeikansen.

Er zijn het afgelopen jaar 17 nieuwe parken bekend gemaakt, die onder het exclusieve Landal merk zullen gaan opereren en waarvoor grote belangstelling bestaat onder particuliere beleggers en investeerders in een tweede woning.

‘De internationale groeiambitie van Landal GreenParks valt perfect samen met vakanties dicht bij huis, een trend die naar verwachting de komende jaren zal aanhouden', zegt Dirk Anbeek, algemeen directeur van Landal GreenParks. ‘Onze gasten kiezen – naast rust en ruimte midden in de natuur – steeds meer voor luxe. We spelen daar op in door een selectieve groei met nieuwe, kwalitatief hoogwaardige parken dichtbij mooie natuur. De nadruk voor de groei ligt deels op nieuwe en deels op bestaande bestemmingen in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.'

9 nieuwe parken

De eerste nieuwe aankondiging van 2021 werd in februari gedaan met Landal Waterresort Blocksyl, wat in 2022 de eerste gasten ontvangt. In 2020 werden in korte tijd acht parken in Nederland aangekondigd:

Landal zette sinds het begin 2018 werd verkocht een ambitieuze groei in. Elk jaar opende nieuwe parken en dat is dit jaar niet anders – coronacrisis of niet.

Expansieprogramma

Het in 2020 ingezette Europese expansieprogramma wordt in 2021 verder voortgezet en zal het huidige aantal van ruim 100 bestemmingen in Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië en Hongarije verder doen toenemen.

Op dit moment biedt Landal GreenParks in totaal ruim 14.504 vakantieaccommodaties en 1.300 campingplaatsen. Jaarlijks kiezen meer dan 2,2 miljoen gasten voor Landal GreenParks en brengen er 11,4 miljoen overnachtingen door. Op de parken en de diverse kantoorlocaties werken ca. 3.000 medewerkers.

Landal GreenParks maakt deel uit van Awaze, de grootste aanbieder van vakantieparken en accommodaties in Europa, met o.a. de volgende zelfstandige merken: cottages.com, Hoseasons, Landal GreenParks, James Villa Holidays en Novasol.